ناشناس

خواهرم مدام باهام درگیر می شه، نمی دونم دلیل این همه خشم و نفرت چیه؟

سلام. من خواهری دارم که مدام با من تو خونه درگیر میشه و از من متنفر شده من نمیتونم دلیل این همه خشم و نفرت و کینه چی هست. لطفا راهنماییم کنین تا بتونم باهاش کنار بیام و یه زندگی معمولی داشته باشم
شنبه، 26 خرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیده نرجس رضایی
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

خواهرم مدام باهام درگیر می شه، نمی دونم دلیل این همه خشم و نفرت چیه؟

ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 34 ساله )

سلام. من خواهری دارم که مدام با من تو خونه درگیر میشه و از من متنفر شده من نمیتونم دلیل این همه خشم و نفرت و کینه چی هست. لطفا راهنماییم کنین تا بتونم باهاش کنار بیام و یه زندگی معمولی داشته باشم


مشاور: احسان فدایی

با سلام و سپاس از همراهی شما با مشاورین «راسخون»، از اینکه ما را به عنوان راهنمای خود انتخاب نمودید سپاسگزاریم.
در ابتدا به دو نکته کلیدی توجه داشته باشید.1- واقعیت امر این است که در موارد اینچنینی که فضای ارتباطی بین اعضاء(مخصوصاً در محیط خانواده) با مشکل مواجه می‌شود، هر یک از اعضاء باید فارغ از سعی و تلاش طرف مقابل برای برقراری ارتباط مناسب پیشقدم گردد(مخصوصاً آن کسی که احساس نیاز بیشتری کرده و اقدام به مشاوره نموده) و الّا در فضایی که افراد نسبت به یکدیگر حس خوبی ندارند و یا حتی اینکه حس خوبی دارند ولی این حس خود را به طرف مقابل انتقال نمی دهند، به صراحت می توان گفت که موقعیتی شبیه به وضعیت فعلی خانواده شما اجتناب ناپذیر است. 2- هر اندیشه مثبت یا منفی که در ذهن خواهر شما نسبت به شما جاری است بر نحوه رفتارش با شما تأثیر مستقیم خواهد داشت. درواقع همانطور که شما نیز واقفید، بدون از میان برداشتن علل تنیدگی و فقط با ابراز احساسات در مورد اعمال و رفتار خواهرتان، مشکل برطرف نمی‌گردد، بلکه باید از طریق شناخت منبع تنیدگی راه حل مدبّرانه‌ای برای رفع آن یافت. به عنوان مثال شایسته است قبل از هر موضوعی به این مسأله پرداخته شود که چرا خواهرتان، بد اخلاق است؟ و چرا نسبت به شما کینه دارد؟
. آیا شایسته نیست که اگر ذهنیّت خواهر شما در مورد ماجرایی اشتباه است از طریق بیان حقایق از سوی فرد سوّمی که خواهرتان نیز از وی حرف شنوی دارد، سعی گردد که شناخت صحیحی نسبت به ماجرا به وی داده شود؟! به نظر می‌رسد تا زمانی که
اما راهکارها
  1. مدارا با دیگران به ویژه خواهرتان زندگی را برای شما و سایر اعضای خانواده، زیبا و دلپذیر می­سازد. «مدارا کن که مدارا در چیزی نباشد مگر آن را زینت دهد و در هرچه نباشد آن را خوار کند ». [1]
  2. یکى از مهم ترین عوامل سازگارى و حسن تفاهم در خانواده این است که شخصیت تمام افراد مورد توجه و احترام باشد و هیچ فردى، در هر سنى که هست، خویشتن را در معرض اهانت و تحقیر نبیند و نسبت به عزّت نفس و شخصیّت خود احساس ناامنى و نگرانى ننماید. لذا شایسته است شرایط خواهرتان را بیشتر درک نمایید؛ زیرا رفتار و روحیه وی با گذر عمر به صورت یک صفت ثابت شخصیتی در آمده که ممکن است سخت تغییر پذیرد. البته متحول ساختن چنین افرادی گرچه دشوار می‌نماید، اما امری شدنی است؛ لذا نیازمند صبر و حوصله و همین طور تدبیر و هوشیاری و ظرافت­های رفتاری خاص از طرف شما و سایر اعضای خانواده­ تان است.
  3. یک اصل کلی در مورد انسانها وجود دارد و آن اینکه انسان موجودی تغییرپذیر است یعنی همانطور که تأثیر روی دیگران می‌گذارد از رفتار دیگران نیز متأثر می شود و رفتار او تغییر می کند. در این راستا هرگز سعی در ایجاد تغییر ناگهانی و برخوردهای تند و عجولانه با خواهرتان نداشته باشید که این شکل رفتار نه تنها وی را به سوی مخالفت می کشاند، بلکه ناسازگاری را به صورت لجاجت آمیز در ایشان تشدید می­نماید. قطعاً شما و سایر اعضای خانواده با رفتار پسندیده خود می توانید خواهرتان را تحت تأثیر قرار دهید. کافی است وی را آن گونه که هست، دوست بدارید و علاقمندی خود را نسبت به تأمین خواسته­ های وی در رفتار و گفتار خود نشان دهید.
  4. یادتان باشد که اگر خواهرتان مشکل و نقصی برای خانواده ایجاد کرده، شما و سایرین نباید با از دست دادن صبر، اقدام فیزیکی و ... نتیجه را مساوی نمایید.
  5. اختلاف نظر میان اعضای خانواده امری طبیعی است؛ زیرا اعضای خانواده کپی همدیگر نیستند؛ لذا به نظر می رسد برای برون رفت از چنین وضعیتی در خانواده شما بهتر این است که فارغ از همه اختلافات و تنش ها سعی کنید در ارتباط خود با خواهرتان مثبت اندیش باشید.
  6. توصیه می شود تا می توانید نسبت به خواهر خود محبت نمایید؛ زیرا انسان به طور طبیعى دوستدار کسى است که به او نیکى کرده و دشمن کسى است که درباره او بدى نموده است. سعی کنید در خانواده احساس شخصیّت و عزّت نفس نماید، مثلاً به بهانه های مختلفی نظیر جشن تولّد و ... برایش هدیه ای تهیّه نمایید و یا اینکه از وی دعوت نمایید تا با شما به گردش و تفریح بیاید.
همچنین توصیه می کنیم بیشتر با ایشان صحبت و درد و دل کنید و مشکلاتش را بررسی نمایید.
موفق و خوشبخت باشید.
--------------------------------------
پس نوشت:
 [1] نهج الفصاحه ,ح 2902
 
بیشتر بخوانید:
علل فیزیولوژیک پرخاشگری چیست؟



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.