ناشناس

چگونه فرزندم را از شیر بگیرم؟

با عرض سلام و خسته نباشید دختر 23 ماه ای دارم که تصمیم به گرفتن شیر از وی دارم. دخترم در طول شبانه روز، سه وعده شیرخشک (هربار 150 سی سی) میخورد (قبل از خواب شب، صبح زود و قبل از خواب بعدازظهر) و در طول روز نیز گاهی بنا به خواست خودش شیر مادر میخورد. 1. اول شیرخودم را ازش بگیرم با شیرخشک را؟ 2. وعده های شیرخشکش را به چه ترتیب و چگونه قطع کنم؟ (چون نهار یا شام می خورد اما قبلا از خوابش عادت به خوردن یک شیشیه شیر دارد). 3. خودم استرس زیادی گرفتم که چگونه اینکار را انجام دهم؟ چون شدیدا به شیشه وابسته است. باتشکر
پنجشنبه، 15 شهريور 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

چگونه فرزندم را از شیر بگیرم؟

ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 30 ساله )

با عرض سلام و خسته نباشید
دختر 23 ماه ای دارم که تصمیم به گرفتن شیر از وی دارم.
دخترم در طول شبانه روز، سه وعده شیرخشک (هربار 150 سی سی) میخورد (قبل از خواب شب، صبح زود و قبل از خواب بعدازظهر) و در طول روز نیز گاهی بنا به خواست خودش شیر مادر میخورد.
1. اول شیرخودم را ازش بگیرم با شیرخشک را؟
2. وعده های شیرخشکش را به چه ترتیب و چگونه قطع کنم؟ (چون نهار یا شام می خورد اما قبلا از خوابش عادت به خوردن یک شیشیه شیر دارد).
3. خودم استرس زیادی گرفتم که چگونه اینکار را انجام دهم؟ چون شدیدا به شیشه وابسته است.
باتشکر


مشاور: خانم ضیایی

با سلام و احترام خدمت شما مادر گرامی. بیان کردین" دختر 23 ماهه ای دارم اول شیر خودم را ازش بگیرم یا شیرخشک را". چون پروسه ی از شیر گرفتن بسیار حساس هست و شما بزرگوار هم استرس دارید، بهتر است هر کدام که احساس می کنید با تنش کمتری همراه است در اولویت قرار گیرد.
با توجه به اینکه کودک به شیشه خیلی وابسته هست به نظر می رسد راحت تر بتواند از شیر شما جدا شود. البته از شیر گرفتن کودک به یک بازه زمانی چند هفته ای نیاز دارد. در این دوران کودکان معمولا پرخاشگر و بهانه گیر میشوند و نیازمند صبر و حوصله بیشتری از سوی والدین هستند تا این مرحله را به درستی و با آرامش بگذرانند.
- برای رسیدن به نتیجه مطلوب، توصیه می شود کودک را به تدریج از شیر بگیرید. به این صورت که در طول روز میزان دسترسی کودک به سینه مادر کمتر شود. مثلا مادر لباس های جلو بسته بپوشد.
-کودک در تمام مدت شیر خوردن به بوی بدن مادر و صدای ضربان قلب او عادت کرده است؛‌ این عوامل به او آرامش می‌دهند. با او بازی کنید، او را در آغوش بگیرید، از او بخواهید در کارهای خانه به شما کمک کند.
- در این دوران هرچه بیشتر با کودک خود ارتباط صمیمانه و عاطفی برقرار کنید و وقت بیشتری برای بازی با او در نظر بگیرید تا احساس آرامش کند .
- قبل از آنکه کودک را از شیر بگیرید، او را به غذا خوردن و نوشیدن مایعات با، لیوان عادت دهید .
- صبح‌ها وقتی کودک از خواب بیدار شد به او شیر دهید و نوبت بعدی را تا جایی که امکان دارد به تأخیر بیندازید. در این حالت خود به خود، تعدادی از دفعات شیردهی حذف می‌شود. البته باید این زمان را با خوراکی‌های مقوی و میوه‌ها پُر کنید. اگر گرسنه بماند حتماً باز هم به سراغ شما می‌آید.
- برای گرفتن کودک از شیشه، لازم هست لیوانی قشنگ و زیبا که نی دار هم باشد برای او تهیه کنید.
و در او آبمیوه یا هر نوشیدنی که کودک دوست دارد قرار دهید. تا کودک بهتر بتواند جای گزین کند.
- سعی شود در این مدت شیشه را از جلوی چشم کودک بردارید و همش با خود این ور و آن ور نبرد بلکه فقط در همان زمان خوردن از آن استفاده شود.
- در صورتی که کودک بهانه ی شیشه شیر خود را گرفت، سعی کنید حواس کودک را به اسباب بازی و یا فعالیت مورد علاقه اش پرت کنید و با ایجاد کردن فضایی جذاب او را از بهانه گیری، دور کنید. البته لازم هست در این زمینه همسرتان هم شما را یاری کند تا بتوانید با آرامش این کارها را انجام دهید.
بیان کردین "وعده های شیرخشکش را به چه ترتیب و چگونه قطع کنم؟": بسیاری از متخصصان می‌ گویند برای اینکه تدریجی این کار را انجام دهید اول باید شیشه شیری را که وسط روز می خورد، قطع کنید بعد شیشه صبح و در نهایت شیشه وعده شب. این آخری از همه سخت‌ تر است چون تبدیل به چالشی بزرگ می شود و ممکن است کودک نخوابد. برای ساده‌ تر کردن کار، قبل از خواب کارهای دیگری مانند حمام کردن، کتاب خواندن و تکنیک‌ های آرامبخشی انجام دهید و حواس کودک را پرت کنید.
و در نهایت، شما بزرگوار با حفظ خونسردی و آرامش، و بالا بردن اطلاعات خود درباره ی مراحل رشدی کودک، می توانید رفتاری صحیح و به دور از اضطراب داشته باشید. که از طریق مطالعه در زمینه ویژگی های رشدی کودک، شرکت در کارگاه های فرزندپروری، فراگرفتن تجربه از مادرانی که این دوران را سپری کردن و ....میسر خواهد بود.
به امید روزهای شاد برای شما

بیشتر بخوانید:
از شیر گرفتن کامل کودک



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.