ناشناس

چگونه با کودکم رفتار کنم؟

سلام پسران ۲ و ۵ ساله ای دارم که در بیرون منزل هرجا برویم تا خوراکی ببینند به ان حمله میکنند و از دست بقیه میگیرند واین در صورتی است که پدرشان و من به طور معمول برای انها خوراکی تهیه میکنیم و دریغ نمی کنیم میخاستم بدونم این امر طبیعی است واگر نیست با انها چطور رفتار کنم
دوشنبه، 26 شهريور 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

چگونه با کودکم رفتار کنم؟

ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 31 ساله )

سلام پسران ۲ و ۵ ساله ای دارم که در بیرون منزل هرجا برویم تا خوراکی ببینند به ان حمله میکنند و از دست بقیه میگیرند واین در صورتی است که پدرشان و من به طور معمول برای انها خوراکی تهیه میکنیم و دریغ نمی کنیم میخاستم بدونم این امر طبیعی است واگر نیست با انها چطور رفتار کنم


مشاور: خانم ضیایی

سلام و عرض ادب خدمت شما مادر گرامی. بیان کردین "پسران 2و 5 ساله ای دارم که خوراکی بچه های دیگران را می گیرند" نکاتی را در این زمینه خدمتتان عرض می کنم:
- آیا شما پدر یا مادر سهل‌گیری نبوده‌اید؟ بچه‌هایی که عادت دارند همه چیزهایی را که می‌خواهند به دست آورند، تصور می‌کنند که باید هر چه را که می‌خواهند داشته باشند. شاید زمان آن رسیده باشد که کم‌کم به او نه بگویید و در مقابل خواسته های غیرمنطقی بایستید. در واقع لازم هست برای اینکه خودکنترلی در کودکان تقویت شود والدین اندکی نیازهای آن ها را به تاخیر بیاندازند تا کودک، برای ارضای نیازهایش، هیجانی و تکانشی اقدام نکند.
- برای کودکان ۵ – 2 ساله، برداشتن وسایل دیگران عملی عادی و معمولی است، چراکه هنوز مفهوم مالکیت و حریم خصوصی را درک نمی‌کنند. بنابراین بهتر است پدر و مادر آن ها را به‌دلیل این رفتار (برداشتن بدون اجازه اشیاء دیگران) تنبیه و سرزنش نکنند. در عوض، فرصت خوبی برای آن هاست که درباره موضوع مالکیت و اشتباه بودن عمل کودک با او صحبت کنند.
- بهترین وقت یادگیری مفهوم مالکیت، زمانی است که کودکان هنوز کوچک هستند. پدر و مادر می‌توانند با توضیح این مطلب که هر کسی وسایلی دارد که متعلق به خود اوست و نباید بدون اجازه آن را برداشت، سعی کنند معنی مالکیت فردی را به کودک بیاموزند.
برای مثال، والدین می‌توانند از کودک بپرسند: ”اگر کودک دیگری اسباب بازی مورد علاقه او را بدون اجازه‌اش بردارد، چه احساسی پیدا می‌کند“، او هم همان احساس را خواهد داشت. مثال‌ها و نمونه‌های دیگری هستند که پدر و مادر می‌توانند در قالب قصه و بازی مفهوم مالکیت را به کودک بیاموزند.
- اگر کودک اسباب بازی، خوراکی و یا وسیله‌ای را می‌خواهد، به او یاد بدهید که خواسته‌اش را با شما در میان گذارد تا راه صحیح رسیدن به آن را به او یاد بدهید. برای مثال، اگر کودک دلش بستنی می خواهد، این موضوع را صادقانه با شما در میان گذارد تا شما چاره‌ای برای او بیاندیشید و در صورت عمل به این رفتار، تشویق هایی برایش در نظر بگیرید.
- پدر و مادر باید از رفتارهای شایسته، مناسب و صادقانه کودک حمایت و قدردانی کنند. اگر آن ها این‌گونه رفتارها را به موقع مورد تحسین خود قرار دهند، موجب تقویت و تکرار آنها در فرزندشان می‌شوند.
و در نهایت والدین باید تمام تلاششان را بکنند تا ارتباطی مؤثر و فعال با کودکان خود داشته باشند. کودکانی که از بودن با پدر و مادرشان احساس صمیمیت و نزدیکی می‌کنند، نسبت به کودکانی که این احساس را ندارند، تمایل بیشتری برای هماهنگ کردن خود با ارزش‌ها و باورهای والدینشان دارند.
به امید لحظاتی شاد در کنار فرزندانتان

بیشتر بخوانید:
انواع شیوه های فرزند پروری



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.