ارمین

نرم افزاری را از دوستم گرفتم آیا حق الناس است؟

سلام و خسته نباشید سوالی دارم بنده در دوره تحصیلم درسی به اسم پروژه داشتم که باید یک نرم افزار مینوشتم و برای این که نرم افزار را بنویسم از یک دوره کلیپ اموزشی زبان برنامه نویسی که دوستم قبلا خریداری کرده بود به بنده داد و کاملا راضی بوده است بنده درحین اموزش کلیپ هارو نگاه میکردم به مشکلی برخوردم و به مدرس دوره پیامک دادم اما گفت شما حقوق مادی اثر را رعایت نکرده اید و دزد هستید و منم بهش گفتم اگه اینطوری فکر میکنید من پاک میکنم و ترجیح میدم کارم به مشکل بربخوره تا دزد باشم میخواستم بپرسم ایا واقعا بنده حرام خوری کردم یا خیر؟
پنجشنبه، 29 شهريور 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: محمد دهقان
موارد بیشتر برای شما

ارمین

نرم افزاری را از دوستم گرفتم آیا حق الناس است؟

ارمین ( تحصیلات : لیسانس ، 24 ساله )

سلام و خسته نباشید
سوالی دارم بنده در دوره تحصیلم درسی به اسم پروژه داشتم که باید یک نرم افزار مینوشتم
و برای این که نرم افزار را بنویسم از یک دوره کلیپ اموزشی زبان برنامه نویسی که دوستم قبلا خریداری کرده بود به بنده داد و کاملا راضی بوده است بنده درحین اموزش کلیپ هارو نگاه میکردم به مشکلی برخوردم و به مدرس دوره پیامک دادم اما گفت شما حقوق مادی اثر را رعایت نکرده اید و دزد هستید و منم بهش گفتم اگه اینطوری فکر میکنید من پاک میکنم و ترجیح میدم کارم به مشکل بربخوره تا دزد باشم میخواستم بپرسم ایا واقعا بنده حرام خوری کردم یا خیر؟


مشاور: محمد علی رضایی

با سلام و احترام
پرسشگر گرامی: 
تمام مراجع در صورتی که در ضمن معامله، فروشنده (تولید کننده اصلی نرم افزار) عدم تکثیر و کپی آن را شرط کند یا عقد را مبتنی به آن قرار دهد تکثیر آن را غیر مجاز می دانند و همچنین می فرمایند: اگر برای منع تکثیر نرم افزار، قانونی وجود داشته باشد باید رعایت شود.
حال بر فرض جایز نبودن کپی رایت و مشغول الذمه شدن انسان نسبت به صاحب اثر، باید گفت: چیزهایى که در ذمّه انسان است ولى صاحب آن معلوم نیست و یا دسترسى به آن ممکن نمى‌باشد، لازم است مقدارى از مال خود را از طرف صاحب مال به عنوان مظالم با اجازه مجتهد جامع الشرایط به فقیر پرداخت نماید. [توضیح المسائل، ص 542]
به طور کلی هر نوع مال و حقی که از دیگران بر عهده انسان آمده است و صاحبانش معلوم نباشد، از موارد مجهول المالک به حساب می آیند که باید بعد از تلاش برای شناسایی صاحبان آنها و یأس از شناخته شدن آنها، بنابر احتیاط با اجازه حاکم شرع به فقیر صدقه داد.
درنتیجه شرکت هایی که استفاده از محصولات فرهنگی آنها بدون اجازه ی آنها جایز نیست - یعنی شرکت های مسلمان یا در کشورهایی که با کشور اسلامی قرار داد رعایت حقوق متقابل دارند – اگر در حد اجمالی شناخته شده هستند، باید حقوقشان به آنها عودت داده شود.
موفق و پیروز باشید



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.