ناشناس

فرزندم از مدرسه فرار می کنه، چه راهکاری می دین؟

سلام وقتتون بخیر مشکل پسرم رفتارش ودرمرحله بعد علاقه به درس نشون نمی ده چند سری از مدرسه فرارکرده حتی دیروز هم از خانه فرارکرده بود غروب هم برگشته بودند خراب کاری زیادداره
چهارشنبه، 2 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

فرزندم از مدرسه فرار می کنه، چه راهکاری می دین؟

ناشناس ( تحصیلات : سیکل ، 33 ساله )

سلام وقتتون بخیر مشکل پسرم رفتارش ودرمرحله بعد علاقه به درس نشون نمی ده چند سری از مدرسه فرارکرده حتی دیروز هم از خانه فرارکرده بود غروب هم برگشته بودند خراب کاری زیادداره


مشاور: خانم عقیقی

با سلام.

فرار از خانه و مدرسه علل بسیار زیادی می تواند داشته باشد. یعنی ما به وضوح نمی توانیم بگوییم که به این علت مشخص پسر شما مرتب از خانه و مدرسه فرار می کند. احتمالا به خاطر نارضایتی از شرایط خانه و مدرسه کودک شما به فرار دست می دهد. البته که این یک پاسخ کاملا ناسازگارانه به موقعیت ناگوار و سخت است اما به هر حال باید پذیرفت که حتما موقعیتی خاص فرزند شما را آزار می دهد. در مرحله اول به صورت کاملا تخصصی باید به این نکته پی ببریم که چرا از مدرسه فرار می کند و در مرحله بعد به عنوان یک پاسخ کاملا منطقی تر باید به او یاد داد که برای روبه رو شدن با مشکلات فرار راه مناسبی نیست بلکه باید ایستاد و پاسخ مناسب پیدا کرد.

بنابر این وظیفه شما به عنوان مادر این است که به خوبی در مورد فرزند خود شناخت پیدا کنید.و ببینید که در محیط مدرسه  یا خانه چه مشکلی فرزند شما را اینقدر آزار می دهد که دست به فرار می زند. بهترین راه برای درمان هر مشکلی ، یافتن علت ریشه ای آن مشکل است. به هر حال حتما مشکلی وجود دارد. و اگر هم به نظر خود شما بی علاقگی او به مدرسه موجب این امر می شود بهتر است  علت بی علاقگی پسر خود را بشناسید:

-  بی علاقگی گاهی به دلیل اینکه در دروس ضعیف است و خوب یاد نگرفته است اتفاق می افتد یعنی به این خاطر که چیزی را که پایه یادگیری دروس است را به خوبی در سال های قبل یاد نگرفته است، کم کم او را از درس خواندن دلزده کرده است.

- دلیل دیگر می تواند این باشد که فرزند شما در جمع دوستانی قرار دارد که به درس خواندن بی علاقه و بی توجه هستند. دوستان تأثیر بالایی در فرد می گذارند.

- عامل دیگر به خاطر وجود مشاجره و درگیری در محیط خانه و خانواده است. مشاجرات خانوادگی موجب بر هم خوردن تعادل روانی دانش آموزان می شود و کم کم او را به درس بی علاقه می کند.

- عادات صحیح مطالعه نیز در این میان مهم است کسی که نمی داند چگونه باید مطالعه کند به مرور از درس خواندن عقب می افتد و به این نتیجه می رسد که درس خواندن علاقه ای ندارد.

- فشار های بیش از اندازه والدین و کمال گرایی آنها در درس خوادندن فرزندانشان باعث می شود که انتظارات بالایی از آنها داشته باشند و وقتی دانش آموز به این نتیجه برسد که نخواهد توانست به این اهداف والدین برسد کم کم علاقه خود را به درس از دست می دهد و ناسازگاری می کند.

- رفتارهای غلط مربیان هم می تواند تأثیر گذار باشد.

به شما توصیه می کنم که به دقت به رفتارهای فرزند خود دقت کنید، ببینید که چه مشکلی ممکن است او را آزار دهد. در این میان 4گروه را بررسی کنید 1 خود فرزندتان که آیا مشکل جسمی یا روحی خاصی دارد 2- خودتان و محیط خانوادگی که آیا مشاجره و بی ثباتی و یا سخت گیری دارید.3- گروه دوستانش و 4– محیط مدرسه اش.

ریشه یابی ، حل مشکل را بسیار آسان تر می کند.حتی می توانید از یک فردی که فرزند شما علاقه بیشتری به او دارد کمک بگیرید مثلا یک خاله یا عمه. که با نرمی و آرامی با او وارد صحبت شده و ببیند مشکل از کجاست. مشاور مدرسه و معلم هم در این زمینه می تواند کمک کند.

فرار از خانه به علت خلا عاطفی و عدم وجود ارتباط مناسب والدین با فرزندان است و گاهی نیز تشویق دوستان و همسالان آن‌ها با توجیه تغییر شرایط و دستیابی به موقعیت مالی بهتر، باعث فرار پسران از خانه می‌شود. فرزندانی که از خانه فرار می کنند معمولا خانه را پناهگاه امنی برای خود نمی دانند و برای به دست آوردن امنیت بالاتر از خانه بیرون می روند. بنابر این احتمالا یک مشاجره کوچک در مورد یک موضوع موجب شده که پسر شما احساس کند که بهتر است از موقعیت دور باشد. شاید هم مشاجره به خاطر درس نخواندن او بوده است پس سعی کنید به صورت محافظه کارانه تری با فرزند خود رفتار کنید و حساسیت های او را بشناسید.

موفق باشید.

بیشتر بخوانید:
فرار از مدرسه و راه درمان آن



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما