ناشناس

فرزندم از کیفم پول بر میدارد، چکار کنم عادتش را ترک کند؟

پسر نوجوانم عاشق پوله هر چقدرم پول بش بدی بازم میخواد تو خرج کردنشم نمیمونه ...راحت خرج میکنه...این باعث شده به کیف خانواده و حتی گاهی مهمونا هم دست میزنه و من از این موضوع واهمه دارم که جایی ببرمش با خودم میترسم که یه وقت پول از کسی برداره کما اینکه این اتفاق هم افتاده ولی میخوام راهنماییم کنین چیکار کنم این عادتشو ترک‌کنه؟
جمعه، 4 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

فرزندم از کیفم پول بر میدارد، چکار کنم عادتش را ترک کند؟

ناشناس ( تحصیلات : دبیرستان ، 43 ساله )

پسر نوجوانم عاشق پوله هر چقدرم پول بش بدی بازم میخواد تو خرج کردنشم نمیمونه ...راحت خرج میکنه...این باعث شده به کیف خانواده و حتی گاهی مهمونا هم دست میزنه و من از این موضوع واهمه دارم که جایی ببرمش با خودم میترسم که یه وقت پول از کسی برداره کما اینکه این اتفاق هم افتاده ولی میخوام راهنماییم کنین چیکار کنم این عادتشو ترک‌کنه؟


مشاور: خانم ضیایی

سلام و احترام خدمت شما مادر محترم. بیان کردین "پسرم نوجوان هست و پول هایش را ولخرجی می کند": زمانی که فرزندان در دوران بلوغ اند، دچار بحران هویت می شوند؛ برای کسب استقلال و اثبات خود به خانواده و گروه همسالان، به سمت ولخرجی روی می‌آورند، زیرا پول خرج کردن به آن ها حس قدرت و توانایی می دهد.
از طرفی دیگر برای «کم نیاوردن» جلوی همسالان، چشم و هم‌ چشمی یا به دلیل خود کم بینی و اعتماد به نفس پایین به سمت ولخرجی می روند تا خلأهای خود را پر کنند. والدین، آنان را ولخرج می نامند، در حالی که دوستان، آنان را دست و دلباز و مهربان خطاب می کنند.
برای اینکه نوجوان بتواند مدیریت مالی داشته باشد، نکاتی را خدمتتان عرض می کنم:
- دادن پول توجیبی روزانه به هیچ عنوان راهکار مناسبی نیست. زیرا باعث می‌شود او نتواند تبعات تصمیم‌های اشتباه مالی خود را ببیند. به او بگویید اگر در هزینه‌های مالی خود در این ماه صرفه‌جویی کند، شما به او پول اضافه می‌دهید، اما اگر نتواند پول خود را تا آخر ماه حفظ کند، شما از پول ماه بعد او کم می‌کنید. این رفتار به او مسئولیت‌پذیری در قبال پول‌هایش را یاد می‌دهد.
- سعی کنید به او پول توجیبی ماهیانه یا هفتگی بدهید. این گونه او یاد می‌گیرد که چطور پول خود را در طی زمان مدیریت کنید.
- پسران، پدران آینده‌اند و باید مسئولیت‌پذیر بار بیایند؛ بنابراین انجام برخی از کارهای خانه را حتی اگر خیلی کم و پیش پا افتاده باشند به عهده پسرتان بگذارید؛ کارهایی مانند خرید خانه و...
- در هزینه‌های کوچک خانه اجازه بدهید فرزندتان مسئول امور باشد. برای مثال او را مسئول پرداخت همه قبض‌ها کنید. به او یاد دهید قیمت قبض‌ها را حساب کرده و بنویسد تا معلوم شود مصرف ماهیانه آب، برق، گاز و مانند افزایش یافته است یا کاهش. در واقع هدف این هست که نوجوان با حساب و کتاب آشنا شود و مدیریت مالی داشته باشد.
- اجازه بدهید نوجوانتان در اوقات بیکاری کاری پاره‌ وقت داشته باشد، مخصوصا تعطیلات تابستانی بهترین فرصت برای این کار است، او در طی این مدت، علاوه بر این که مهارتی را یاد می‌گیرد، می‌آموزد که پول در آوردن امری راحت نیست. بنابراین باید هزینه‌هایی را انجام دهد که ارزش پولش را داشته باشد. این کار اعتماد به‌نفس نوجوانتان را به نحو قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد.
- توانایی مدیریت امور مالی امری زمانبر است و احتیاج به آزمایش و خطا دارد. بنابراین به او فرصت اشتباه بدهید. منتها ضروری است که او در هر مورد دقیقا بداند که کجای کار را اشتباه کرده است تا بتواند از آن ها عبرت بگیرد.
نکته ی بعدی بیان کردین گاهی اوقات به کیف اطرافیان خود دست می برد: علت و انگیزه ی نوجوان از این کار چه بوده است؟ آیا نیازهای مادی بوده است؟ آیا در خانه قوانین و حد و مرز وجود دارد؟
خوب است که همه اعضای خانواده حداقل هفته ای یک بار درباره نیازها و مسائل زندگی با یکدیگر صحبت کنند. و درباره ی خواسته های نوجوان، راه حلی پیدا کنند. به عنوان مثال می‌توان به فرزندان گفت: اگر می خواهی فلان چیز را بخری، مبلغی را خودت پس انداز کن و ما هم کمک می کنیم. در واقع اینگونه فرزند شما متوجه می شود که نیازهایش برای شما مهم است و درکش می کنید و لزومی ندارد از راه نادرست، آن ها را برآورده کند.
و در نهایت، با ایجاد رابطه ای گرم و صمیمی با نوجوان و فراهم کردن فضایی مهیج و بانشاط می توان او را به سمت لذت ها و تفریحات سالم سوق داد و همچنین با دادن مسئولیت و سپردن مسائل اقتصادی او را با ارزش پول آشنا کرد تا بتواند پس انداز کند و مدیریت مالی داشته باشد.
با آرزوی موفقیت برای شما مادرگرامی

بیشتر بخوانید:
اختلال های رفتاری روانی در نوجوانان



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.