ناشناس

رفتار جرات مندانه چه رفتاری است؟

سلام ممنون از سایت خوبتون میشه رفتار جرات مندانه را به من اموزش بدید،یا چند تمرین بدید ؟ممنون از لطفتون
پنجشنبه، 15 آذر 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

رفتار جرات مندانه چه رفتاری است؟

ناشناس ( تحصیلات : دبیرستان ، 18 ساله )

سلام ممنون از سایت خوبتون میشه رفتار جرات مندانه را به من اموزش بدید،یا چند تمرین بدید ؟ممنون از لطفتون


مشاور: خانم موحدنساج

سلام به شما پرسشگر محترم و سپاس بابت اعتمادتان به راسخون، امیدوارم این پاسخگویی زمینه ای باشد برای رفع مشکل شما.
دوست عزیز، رفتار جرات مندانه ترکیبی از چند مهارت پایه است که آموزش و فراگیری آنها لازم و ضروری است. ما ده مهارت اصلی داریم، خودآگاهی، همدلی، روابط بین فردی، ارتباط موثر، تفکر خلاق، تفکر نقاد، حل مسئله، تصمیم گیری، کنترل خشم، مدیریت استرس، که با عنوان کلی مهارتهای ده گانه زندگی شناخته، و آموزش داده می شوند. فراگیری این مهارتها از طریق شرکت در دوره های آموزشی، مطالعه و تمرین امکان پذیر است. رفتار جرات مندانه ترکیبی از مهارتهای خودآگاهی، ارتباط موثر، تفکر و... است. از آنجایی که در این مجال امکان آموزش هر کدام به صورت کامل مهیا نیست فقط به معرفی چند تکنیک برای کسب رفتار جرات مندانه اکتفا می کنیم.
اعتماد به نفس خود را افزایش دهید. هر چه اعتماد به نفس بیشتر باشد جرات مندی فرد افزایش می یابد. برای افزایش اعتماد به نفس خود زیاد کتاب بخوانید، در پی فراگیری کارها و علوم جدید باشید، روابط دوستانه و سالم خود را افزایش دهید، برای آینده خود برنامه ریزی کنید و متناسب با هدافتان گام بردارید و خودتان را دوست بدارید.
در بیان درخواست خود 4 عنصر کجا؟ چه کسی؟ چگونه؟ چه زمانی؟ را رعایت کنید. وقتی در زمان بیان مطلبی مکان مناسب را انتخاب کنید، با توجه به نوع سخن فرد مناسب برای گفت و گو را برگزینید، زمان مناسب برای سخن گفتن را انتخاب کنید، که هر دو در شرایط آرامش و بدون خستگی باشید، و سپس ادبیات سخن گفتن با شخص مقابل را بدانید و رعایت کنید، مطمئنا زودتر به خواست خود می رسید. مثلا اگر شما درخواستی از پدرتان داشته باشید ادبیات متفاوتی با زمانی خواهید داشت که از دوستتان درخواست می کنید.در زمان ادای درخواست خود با اعتماد به نفس و راست بنشینید، مستقیم رو به رو و چشم در چشم فرد باشید و با اطمینان سخن خود را ادا کنید. کوچکترین تردید در لحن بیان شما باعث سردی رابطه می سود و احتمال دستیابی به خواسته یتان را کاهش می دهد.
به صورت دستوری سخن نگویید، از کلمات باید، حتما و... که فرد مقابل احساس کند شما از موضع بالا می خواهید با او رفتار کنید و خواسته شما اجبارگونه است بپرهیزید، زیرا سبب موضع گیری منفی طرف مقابل می شود.
روش های نه گفتن را بیاموزید. ما بیش از ده نوع نه گفتن داریم، آنها را فرابگیرید و با ماندن روی حرف درست خود سریع از موضع ضعف حرف طرف مقابل را نپذیرید تا در چشم دیگران فردی با اعتماد به تفس بالا دیده شوید.در جمع ها حرف خود را بزنید و حتی اگر بیان آن اضطراب زیادی را در شما به وجود آورد، اما هر بار که از حرف زدن بپرهیزید دفعه بعد اضطراب بیشتری را تجربه می کنید. در حالی که اگر اضطراب را تحمل کنید. سریع متوجه می شوید که آنقدرها هم سخت نبوده است. حتما این مثل را شنیده اید که تا خود را در آب نیانذازید شنا کردن را نمی آموزید. هرگاه مطلب برای بیان دارید ولی نمی دانید چگونه آن را مطرح کنید، روش ها را بنویسید بعد جلوی آینه بخوانید، سپس انتخاب کنید که کدام روش برای بیان درخواستتان مناسب تر بوده است.
موفق باشید



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.