سهیلا

چرا فرزندمان با ما نمي جوشد؟ «ما هر سال در تابستان يک برنامه مسافرتي ترتيب مي دهيم تا بتوانيم همراه...

چرا فرزندمان با ما نمي جوشد؟ «ما هر سال در تابستان يک برنامه مسافرتي ترتيب مي دهيم تا بتوانيم همراه با خانواده، خستگي کار خودمان و امتحانات بچه ها را رفع کنيم. اما پسر 16 ساله ام تازگي ها مي گويد که ديگر دلش نمي خواهد با ما همسفر شود و ترجيح مي دهد با دوستانش تفريح کند.مي گويد از مهماني رفتن و مسافرت با ما لذت نمي برد.آيا اين حرف هاي او طبيعي است؟»
شنبه، 24 مرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

سهیلا

چرا فرزندمان با ما نمي جوشد؟ «ما هر سال در تابستان يک برنامه مسافرتي ترتيب مي دهيم تا بتوانيم همراه...

سهیلا ( تحصیلات : فوق دیپلم ، 40 ساله )

چرا فرزندمان با ما نمي جوشد؟
«ما هر سال در تابستان يک برنامه مسافرتي ترتيب مي دهيم تا بتوانيم همراه با خانواده، خستگي کار خودمان و امتحانات بچه ها را رفع کنيم. اما پسر 16 ساله ام تازگي ها مي گويد که ديگر دلش نمي خواهد با ما همسفر شود و ترجيح مي دهد با دوستانش تفريح کند.مي گويد از مهماني رفتن و مسافرت با ما لذت نمي برد.آيا اين حرف هاي او طبيعي است؟»


مشاور: سيداميرحسين کامراني راد

باسمه تعالی باتشکر از این که راسخون را برای مشاوره انتخاب نمودید. اما پاسخ شما: بايد بگويم که بچه ها در گذر از بحران بلوغ و عبور از مرحله کودکي و در آستانه بزرگسالي دستخوش تغييرات زيادي در جسم، روان و احساسات خود مي شوند.بعضي از بچه ها هنگامي که به جستجوي هويت خود در مرحله بلوغ مي پردازند، به اين موضوع مي رسند که پدر و مادر آنها مال يک نسل ديگرند و معيارهاي آنها با معيارهاي نسل والدينشان هم خواني ندارد. آنها حس مي کنند آنچه براي والدين شان لذت بخش است، ممکن است براي آنها فاقد جذابيت باشد. بچه ها، دوستان خود را محرم تر و نزديک تر به افکار خود مي دانند و بعضاً تعصب خاصي روي دوستانشان دارند. گاهي اوقات ما در بررسي خانواده هايي که با بحران بلوغ فرزندانشان مشکل دارند، به اين نکته مي رسيم که رفتارهاي خانوادگي آنها و روابط شان دچار اشکالات پايه اي و ريشه اي است. روابط بين والد و فرزند در چارچوب اصول خاص و بر پايه احترام و دوستي نيست و همين موضوع باعث شده بچه هاي نوجوان حس کنند والدين، آنها را درک مي يابيم که والدين گويا در غفلت بوده اند و هيچ برنامه اي براي مواجه شدن با بلوغ فرزند خود نداشته اند. پدر يا مادر آگاه بايد بداند که مي تواند با جمع آوري اطلاعات صحيح از کارشناسان و منابع آگاه در چارچوب منطقي به فرزندش نزديک شود و به آن بفهماند که اين پديده بزرگ شدن او بسيار قشنگ و دوست داشتني است.بايد بچه ها از والدين خود نسبت به تغييرات بلوغ اطلاعاتي را دريافت کنند تا مجبور نشوند از افراد ناآگاه اطلاعات غلط بگيرند.اين درک و رابطه صميمي باعث مي شود شما بدون اينکه وارد جنگ لفظي يا رقابتي و يا اعمال زور بشويد، بتوانيد او را متقاعد کنيد که طبق قواعد خانه صحيح نيست که تک تک مسافرت برويم و بايد با هم برنامه مسافرتي را طراحي کنيم که به همه خوش بگذرد. شما بايد شرايطي را به وجود آوريد که او متوجه شود والدينش او را درک مي کنند و لذت هاي آنها با هم هماهنگي دارد.شايد بد نباشد خانواده اي همسفرتان شود که نوجوان يا دوست هم سن او داشته باشد. شما به عنوان پدر، برنامه مشترک ورزشي و تفريحي با فرزندتان بچينيد تا دو نفري در آن شرکت کنيد و به هم نزديک شويد و حتماً از يک مشاور هم کمک بگيريد.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.