مائده

سلام خسته نباشيد. ميخواستم بدونم براي نمازاي قضام بايد چيكار كنم دقيقا نميدونم چند وقت نخونده دارم....

سلام خسته نباشيد. ميخواستم بدونم براي نمازاي قضام بايد چيكار كنم دقيقا نميدونم چند وقت نخونده دارم. چه جوري ميتونم قضاهاشو بي كم و كاست به جا بيارم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
جمعه، 6 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

مائده

سلام خسته نباشيد. ميخواستم بدونم براي نمازاي قضام بايد چيكار كنم دقيقا نميدونم چند وقت نخونده دارم....

مائده ( تحصیلات : لیسانس ، 25 ساله )

سلام خسته نباشيد.
ميخواستم بدونم براي نمازاي قضام بايد چيكار كنم دقيقا نميدونم چند وقت نخونده دارم. چه جوري ميتونم قضاهاشو بي كم و كاست به جا بيارم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


مشاور: sayed mojtaba navab

با عرض سلام و با آرزوی سعادت و سلامت برای خواهر گرامی! لطفا مرجع تقاید خود را برای سوالات فقهی معین فرمایید: قضاي نمازهايي كه يقين داريد قضا شده واجب است، مثلاً اگر نمي‏دانيد يك سال نماز قضا داريد يا يك سال و نيم، بايد قدر يقيني آن را كه يك سال است قضا كنيد و همچنين اگر نمازهاي صبح قضا شده و تعداد آن‏ها را نمي‏دانيد آن مقدار كه يقين داريد واجب است قضا كنيد. البته اگر احتياط كنيد و بيش‏تر نماز قضا بخوانيد بهتر است. حضرت امام ره مي فرمايد: هر مقدار از نمازها را كه يقين داريد فوت شده است , بايد قضا نماييد.(1)(پـاورقي 1.استفتائات , ج 1 ص 173) اگر كسي بداند كه تعدادي از نمازهايش قضا شده , ولي مقدار آن ها را نداند, مثلاً نداند يك ماه نمازقضا دارد يا دو ماه , آن مقدار يقيني كه يك ماه است , بر او واجب است , قضا نمايد.(1)(پـاورقي 1.توضيح المسائل مراجع , ج 1 ص 781 مسئله 1383) به این سوال هم دقت نمایید بد نیست گرچه با سوال شما متفاوتست: پرسش: آيا رعايت ترتيب براي به جا آوردن نماز قضا, لازم است ؟ پاسخ: قضاي نمازهاي يوميه لازم نيست به ترتيب خوانده شود, مثلاً كسي كه يك روز نماز عصر و روزبعد نماز ظهر را نخوانده , لازم نيست اول نماز عصر و بعد از آن نماز ظهر را قضا نمايد, ولي اگر كسي نماز ظهر وعصر از يك روز را نخوانده و بعد بخواهد آن دو را قضا كند بايد ترتيب را رعايت كند; يعني اول نماز ظهر رابخواند و بعد نماز عصر را. اگر كسي نداند نمازهايي كه از او قضا شده كدام يك جلوتر بوده , لازم نيست به طوري بخواند كه ترتيب حاصل شود و هر يك را مي تواند مقدم بدارد.(1)(پـاورقي 1.توضيح المسائل مراجع , ج 1 ص 731) در ضمن همین قدر که به یقین رسیدید کافی است و خود را آزار ندهید که خدا راضی به آزرده شدن بنده اش نیست . فقط در مورد حق الناس وسواس به خرج دهید که قابل توبه و گذشت نیست مگر توسط صاحب حق. موفق و مؤید و پیروز باشید.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.