ما هو الدلیل العقلي علی وجود الامام الحجة علیه السلام؟ لطفاً به زبان عربی و خیلی کوتاه بنویسید.

ما هو الدلیل العقلي علی وجود الامام الحجة علیه السلام؟ لطفاً به زبان عربی و خیلی کوتاه بنویسید.
چهارشنبه، 29 تير 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ما هو الدلیل العقلي علی وجود الامام الحجة علیه السلام؟ لطفاً به زبان عربی و خیلی کوتاه بنویسید.

( تحصیلات : فوق دیپلم ، 20 ساله )

ما هو الدلیل العقلي علی وجود الامام الحجة علیه السلام؟
لطفاً به زبان عربی و خیلی کوتاه بنویسید.


مشاور: sayed mojtaba navab

با عرض سلام و تبریک میلاد نور مهدی آل محمد ص و با آرزوی سعادت و سلامت برای برادر گرامی! با مطرح نمودن و مشاوره خواستن با برخی برادران و مشاوران و روحانیون چنین پاسخ دریافت شده است: يمكن أن يقال : بأن العقل يجزم ويحكم بالعدل لله سبحانه وتعالى, وكما أنّ من العدل الالهي المجازات والمقاصات يوم القيامة بين الظالم والمظلوم, فان اظهار حق المظلوم ونصرته في هذه الدنيا ومجازات الظالم في هذه الدنيا على ما فعله, انما هو من مصاديق العدل الالهي الذي يقرّ به العقل, وإن كان في نطاق ضيّق, وذلك في الرجعة لمن محّض الايمان ومحّض الكفر. أضف الى ذلك, فان العقل يحكم بقبح أن يترك الله أمته سدى بدون قيّم وإمام, والإمام المهدي ( أرواحنا له الفداء) وإن كان غائباً عنّا, إلا أنه يرعى الحق وأهله من وراء حجاب, وتكون فائدته ونفعه لنا كفائدة ونفع الشمس إذا غيبتها السحاب, كما روي عن الامام الصادق (عليه السلام). أضف الى ذلك الادلة النقلية الثابتة التي يستنبط منها العقل ضرورة وجود الامام المهدي (ع), كآية: (( ليظهره على الدين كله )) (التوبة:33) التي لا يمكن تحققها الا في دولة المهدي المنتظر(ع), وحديث الثقلين المتواتر عند الفريقين الذي يفهم منه الاقتران بين القرآن والعترة وعدم انفصال احدهما عن الآخر : (وانهما لن يفترقا), وكذلك حديث : (من مات ولم يعرف إمام زمانه) وحديث : (يكون بعدي اثنا عشر خليفة كلهم من قريش) وغيرهما من الأحاديث التي صحت سنداً عند الفريقين. -------------- قال المهدی(روحی فداه): واکثروالدعابتعجیل الفرج،فان ذالک فرجکم>>>بسیار دعا کنید برای تعجیل فر،زیرا که همان،گکشایش شماست.>>>کمال الدین 2/485.. دلیل عقلی بر وجود حضرت بقیةالله الاعظم ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ به این ترتیب می باشد که بعد از اثبات توحید، نبوت و معاد (که هرکدام غیر از روایات و آیات دلیل مستقل عقلی نیز دارند)نوبت به استدلال بر وجود امام و در نهایت حضرت ولی عصر(علیه السلام) می رسد یعنی در رتبه آن بعد از پذیرش توحید و نبوت و معاد است، و هر کس که پذیرای این اصول باشد را می توان با برهان عقلی ملزم به پذیرش امامت و در نهایت امامت حضرت ولی عصر(علیه السلام) نمود. اما توضیح دلیل عقلی: آن گاه که از دلیل عقلی(ونیز نقلی) اصل توحید و معاد ثابت شد و وجود روز قیامت و برپاشدن دادگاه عدل الهی حتمی و مسلّم گردید عقل حکم می کند برای برپایی هر دادگاهی ومحکوم ساختن مجرمین و محاکمه آنها باید دلیل و حجّتی وجود داشته باشد تا به وسیله آن احتجاج نماید تا مجرمین بهانه ای برای اعتراض نداشته باشند؛ و از آنجا این دلیل و حجّت در هر زمان و برای مردم هر دوران لازم است و هیچ گاه نمی توان انسانی را بدون دلیل محکوم کرد، وجود دلیل و حجّتی خدایی در همه زمانها عقلاً لازم است؛ که این دلیل عقلی بر وجود امام و نماینده خدا در هر زمان است بنابراین و با توجه به قطعی بودن شهادت امامان پیشین وجود امام و حجّت خدا در این زمان نیز عقلاً لازم است هز چند غایب باشد. با توجه به این استدلال عقلی روایاتی نیز صرفاً برای تأیید مطلب مذکور از امیرالمومنین علی(علیه السلام) بیان می شود:" لا تخلوا الأرض من قائم بحجة الله امّا ظاهر مشهور و امّا خائف مغمور لئلا تبطل حجج الله و بیناته" هیچ گاه زمین از کسی که حجت و دلیل خداوند را اقامه کند خالی نبوده است، خواه(این حجت خدا)آشکار و معلوم باشد و خواه هراسان و غیر مشهور و این به دلیل این است که براهین و حجت های خداوند(بربندگان) باطل نگردد.(بحارالانوار، ج23، ص48؛ و کمال الدین، ج1، ص294؛ و کشف الیقین، ص74،المبحث الثانی و...) و دلیل دیگری نیز فلاسفه برای لزوم امام بیان کرده اند که در همه زمانها وجود امام را ثابت کرده و لازم می نماید به این بیان که: وجود ذات اقدس الهی غنی بالذات بودن و فیض محض است در مقابل همه موجودات از جمله انسان که عین فقر و در هر لحظه برای وجود، نیازمند فیض الهی می باشند ولی از آن جا که فقر محض توانایی و ظرفیت دریافت فیض را از خود فیاض مطلق ندارد نیازمند به یک واسطه است که با ظرفیت بالایی که دارد فیض را از فیض مطلق دریافت کرده و همه موجودات را از آن بهره مند سازد. برای توضیح مطلب بالا تمثیلی بیان می شود که مثلاً نیروگاه برقی را تصور کنید که برق تولید می کند و در مقابل یک لامپ که برای روشنایی نیازمند نیروی برق است ولی آیا این لامپ می تواند از نیروی برق مستقیماً استفاده کند؟ جواب منفی است، چون به محض اتصال به برق مستقیم نیروگاه لامپ نابود می شود پس نیازمند واسطه ای مانند ترانسفورماتورها و ابزار دیگری است که نیروی برق نیروگاه را برای استفاده لامپ متناسب سازد. در کسب فیض از ذات اقدس الهی نیز چنین است و موجودات برای بهره مندی از آن فیض نیازمند واسطه ای می باشند که همان نمایندگان خدا در زمین یعنی انبیاء و امامان هستند که فیض را از فیاض مطلق دریافت کرده و تمامی موجودات را از آن بهره مند سازند و در این زمان نیز این واسطه وجود دارد که اگر چنین نبود تمامی موجودات نابود می شدند. در اینجا نیز به روایتی از امام باقر علیه السلام این موضوع تأیید می شود:"لو بقیت الأرض یوماً واحداً بلا امام منّا لساخت الأرض بأهلها" اگر زمین یک روز بدون امام باقی بماند، زمین اهلش را می بلعد ودر خود فرو می برد.(دلائل الامامة،ص231) موفق ، موید و پیروز و سربلند باشید!



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.