ناشناس

باسلام . از مادر بزرگ من ، به مادر من و برادرانش خانه...

باسلام . از مادر بزرگ من ، به مادر من و برادرانش خانه ای به ارث رسیده که دایی ام ، با هزینه شخصی آن خانه را کوبیده و یک مغازه در آن ساخته و برای فروش قرار داده تا هزینه شخصی اش را از پول فروش آن برداشته و بقیه را سهم الارث تقسیم کند . آیا به پولی که از فروش این مغازه به مادرم می رسد ، خمس تعلق می گیرد ؟ با تشکر - ما مقلد آیت ا... مکارم شیرازی هستیم .
يکشنبه، 22 ارديبهشت 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

باسلام . از مادر بزرگ من ، به مادر من و برادرانش خانه...

ناشناس ( تحصیلات : دیپلم ، 20 ساله )

باسلام . از مادر بزرگ من ، به مادر من و برادرانش خانه ای به ارث رسیده که دایی ام ، با هزینه شخصی آن خانه را کوبیده و یک مغازه در آن ساخته و برای فروش قرار داده تا هزینه شخصی اش را از پول فروش آن برداشته و بقیه را سهم الارث تقسیم کند . آیا به پولی که از فروش این مغازه به مادرم می رسد ، خمس تعلق می گیرد ؟
با تشکر - ما مقلد آیت ا... مکارم شیرازی هستیم .


مشاور: حجةالاسلام منتظمی

از حسن اعتمادتان به مشاوره راسخون، تشكر مي‌كنيم: جواب: آیات عظام امام خمینی(ره) ، اراکی، بهجت، خامنه‌ای، زنجانی، صافی، گلپایگانی، فاضل، مکارم، وحید خراسانی: ارث خمس ندارد، مگر این که وارث بداند هنگامی که در دست مورّث بوده، متعلق خمس شده و خمس آن را نداده یا این که بداند بر ذمه او بدهی خمس بوده و نپرداخته است. در این دو صورت پرداخت خمس بر وارث واجب است.در توضیح المسائل مراجع نیز آمده است: «اگر مالی به ارث به او برسد و بداند کسی که این مال از او به ارث رسیده خمس آن را نداده باید خمس آن را بدهد و نیز اگر در خود آن مال خمس نباشد، ولی انسان بداند کسی که آن مال از او به ارث رسیده، خمس بدهکار است، باید خمس را از مال او بدهد. (مسئله 1755)متن فوق مورد قبول همه مراجع مذکور است.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.