elham

سلام. ایا طلسم و سحر واقعیت دارد؟ ایا بستن بخت واقعیت...

سلام. ایا طلسم و سحر واقعیت دارد؟ ایا بستن بخت واقعیت دارد؟
سه‌شنبه، 1 مرداد 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

elham

سلام. ایا طلسم و سحر واقعیت دارد؟ ایا بستن بخت واقعیت...

elham ( تحصیلات : لیسانس ، 23 ساله )

سلام. ایا طلسم و سحر واقعیت دارد؟
ایا بستن بخت واقعیت دارد؟


مشاور: حجة الاسلام منتظمی

کاریر محترم : ضمن تبریک ماه مبارک رمضان: از حسن اعتمادتان به مشاوره راسخون، تشكر مي‌كنيم. جواب1 بلي، مسخر كردن افراد از طريق سحر وجادو امكان دارد وبرخي از اذكار واوراد و ادعيه در باره تسخير افراد از طريق سحر و جادو و...وجود دارد وبرخي از كتاب ها نيز در اين باره تاليف شده است كه البته ما نمي توانيم آنها را تاييد يا تكذيب كنيم. توضيح بيشتر اينكه : در اين که سحر از چه تاريخي به وجود آمده، بحث فراوان است. اين قدر مي توان گفت که سحر از زمان هاي خيلي قديم در ميان مردم رواج داشته است، ولي تاريخ دقيقي براي آن در دست نيست و نيز نمي توان گفت چه کسي براي نخستين بار جادوگري را به وجود آورد (تفسير نمونه، آيت الله مکارم شيرازي، ج 1، ص 277). آنچه که از آيات قرآن بر مي آيد اين است که سحر در شهرهاي کهن همانند کلدان و مصر در زمان حضرت موسي و فرعون و پيش از آن در زمان حضرت نوح (ذاريات، 52) رواج داشته است (تفسير تسنيم، آيت الله جوادي آملي، ج 5، ص 688). سحر و جادو از نظر قرآن کريم و احاديث واقعيت دارد. به اين امر در آيه 102 سوره بقره و 4 سوره فلق اشاره شده است. از اين آيات و برخي روايات استفاده مي شود که برخي از سحرها واقعا اثر گذارند. همچنان که آيه 102 سوره بقره مي فرمايد: مردم سحرهايي را فرا مي گرفتند که ميان مرد و همسرش جدايي مي افکند. علامه طباطبايي در وجود داشتن چنين اموري مي فرمايند: «... در اين ميان افعال خارق العاده ديگري است که مستند به هيچ کدام از سبب از اسباب طبيعي و عادي نيست، مانند خبر دادن از پنهاني ها و مانند ايجاد محبت يا دشمني و گشودن گره ها و گره زدن ها و خواب کردن و احضار و حرکت دادن اشياء با اراده و از اين قبيل کارهايي که مرتاض ها انجام مي دهند که به هيچ وجه قابل انکار نيست، يا خودمان بعضي از آنها را ديده ايم و يا برايمان آن قدر نقل کرده اند که ديگر قابل انکار نيست». تأثير تکويني سحر به اذن خداوند: يکي از اصول اساسي توحيد، اين است که همه قدرت ها در اين جهان از قدرت پروردگار سرچشمه مي گيرد، حتي سوزندگي آتش و برندگي شمشير بي اذن فرمان او نمي باشد. منتها مفهوم اين بيان مجبور بودن افراد در کار خود نيست. توضيح اين که: جهان آفرينش، جهان اسباب و مسببات است. البته برخي سبب ها مادي است و برخي غير مادي است. اراده حکيمانه خداوند بر اين تعلق گرفته است که هر پديده و حادثه اي از علت ويژه خود صادر گردد و درعين حال، نظام علت و معلول ها همگي به خدا منتهي شده و از او قدرت و نيرو مي گيرند. او است که سبب را مي آفريند و به آن قدرت و نيرو مي بخشد و آن را براي ايجاد معلول ويژه خود آماده مي سازد. در حقيقت مؤثر واقعي، در تمام نظام جهان يکي است و نظام جهان که به صورت اسباب و مسببات جلوه گري دارند، همگي از او استمداد گرفته و به او منتهي مي شوند (اصالت روح، ايت الله سبحاني، ص 241، مؤسسه امام صادق). در تأثير سحر و جادو نيز وضع چنين است. خداوند متعال با قدرت خويش، چنين اراده و نيرويي را در افراد به وديعت نهاده است. انسان ها با بهره گيري از اين اراده و تقويت آن مي توانند به کارهاي شگفت انگيزي دست زنند. برخي مانند اولياي خداوند از آن نيرو و در مسير مناسب، استفاده مي کنند و عده اي ديگر، با سوء استفاده از آن به کارهاي ناشايست اقدام مي کنند؛ پس، در واقع اصل وجود اين نيرو در نهاد آدمي از آن خداوند و به فرمان او است، منتها چگونگي بهره گيري از آن به عهده خود انسان نهاده شده است و او در چگونگي بهره گيري از آن مسؤول است. شايان ذكر است: گرچه سحر و جادو واقعيت دارد ولي غالب آنچه امروزه در ميان مردم در اين باره شايع است بى‏اساس مى‏باشد و اكثر كسانى كه به اين امور مى‏پردازند كلاه بردارانى هستند كه از اين طريق قصد اخاذى و پر كردن جيب خود را دارند. ولى اگر بر فرض موردى پيدا شد كه سحرى در كار بود راه‏هايى براى بطلان آن وجود دارد: 1- استعاذه به خداوند و خواندن سوره‏هاى فلق و ناس. 2- خواندن و نوشتن آيات 75 تا 82 سوره يونس. 3-آيه 102 سوره بقره «واتبعوا ما تتلوا الشياطين...» تا آخر آيه با آب زعفران روي طشت مسي نوشته شود و در هنگام نوشتن، كندر را بخور دهند. بعد طشت را پر از آب باران و يا آب چشمه مي كنند بعد مسحور با استفاده از آن آب غسل مي كند و از آن آب مي نوشد. بقيه آب را در پارچ شيشه اي بريزد و براي غسل استفاده كند. بهترين روز هم روز چهارشنبه است. 4- آيه 100 سوره نسا «و من يهاجر في سبيل الله...» تا آخر آيه با جوهر زعفران با كره گاو روي كف دست نوشته شود. 5- دعا وتضرع به درگاه خداوند. 6- درخواست دعا از اولياى واقعى خداوند. 7- صدقه دادن. در پايان گفتني است اين گونه روش ها به طور موردي و تجربي است ولي روش عمومي و تأييد شده از سوي امامان(ع) همان تداوم صدقه و خواندن سوره يس و آيه «و ان يكاد» و «چهار قل» است. ان شاء الله با تداوم صدقه، تغيير محل زندگي، و تکرار سوره «يس» و آيات فوق ، مشکلات و نفوس بد از اطراف شما دور خواهد شد. و در هر صورت به خداوند و حاکميتي اراده الهي همچنان معتقد باشيد چه بسا همين فراز و نشيب ها دامي از سوي شيطان باشد که ايمان شما را متزلزل کند. لذا با پايداري و استقامت ايمان خود را حفظ کنيد تا در نتيجه آن شيطان نااميد شود و درهاي رحمت الهي به سوي شما باز گردد. نكته ديگر اين كه تأثير دعا امرى مسلم و حتمى است؛ چه خود انسان دعا كند و يا ديگرى را شفيع در دعا قرار دهد. ولى بايد به افراد قابل اعتماد مراجعه كرد و از كسانى كه به دنبال شهرت و سودجويى نيستند بهره گرفت. در مورد دعانويس‏ها؛ بايد دانست كه بسيارى از اين افراد شيادانى هستند كه از عقايد مردم سوء استفاده مى‏كنند. بنابراين بايد در برخورد با آنان هشيار بود. براى دعا به درگاه خداوند نيازى به واسطه و دعانويس نيست؛ بلكه هر كس مى‏تواند براى رفع مشكلات خود به درگاه او عرض حاجت نمايد و از اعمال نيك براى تقرب به درگاه خداوند بهره ببرد. مگر آن كه به افراد وارسته و اهل دل دسترسى داشته باشيم كه به طور يقين دعاى آنان و نفوذ كلام آنان تأثير ويژه‏اى دارد. و بالاخره اينكه از نظر فقهي تعليم و تعلم سحر - به جز براي بي اثر کردن سحر ساحران - حرام است. آيت الله فاضل : اصل سحر و جادو و مراجعه به ساحر و جادوگر براي اين امور حرام است و درآمدي هم که از اين طريق کسب شود حرام است ولي مراجعه براي بطلان و بي اثر کردن سحر اشکال ندارد (جامع المسائل آيت الله فاضل، س 961). آيت الله خامنه اي: علم سحر و ياد گرفتن آن حرام است مگر آن که به منظور غرض عقلايي مشروع باشد (اجوبه الاستفتاآت، ص445. جواب2 با توجه به عواملی که سن ازدواج را افزایش داده و موانعی که بر سر راه ازدواج برای جوانان وجود دارد، نباید عدم توفیق در ازدواج موجب نگرانی و اضطراب شدید و باعث پیدایش مشکلات روحی و روانی گردد؛ یا آن را به سحر و جادو و طلسم و مانند آن نسبت دهید. زیرا نداشتن خواستگار یکی از مشکلات رایج در میان دختران امروزی است. این مشکل بسیار فراگیر شده و اختصاصی به شما ندارد. چرا که همه ما در اطراف خود شاهد دخترهای بسیار شایسته‌ای هستیم که به هر دلیلی حتى یک خواستگار نداشته‌اند. پس لازم است به نکات زیر توجه کنید . 1. همواره به خود گوشزد نمایید که هنوز فرصت برای ازدواج موفق را خواهم داشت. این نکته را به هیچ‌ عنوان خود فریبی قلمداد نکنید؛ بلکه به خود به باورانید که ان شاء الله « کلبه احزان شود روزی گلستان غم مخور». 2. همیشه زود ازدواج کردن به معنی زودتر به خوشبختی رسیدن نیست ، اگر در زندگی بسیاری از کسانی که زود ازدواج کردند - به خصوص در مواردی که آشنایی‏ها از طریق‏های غیر مشروع انجام گرفته - دقت و تأمل کافی صورت گیرد، آشکار می‏گردد که زود ازدواج کردن همیشه به صلاح دختر و زندگی‏اش نبوده، بلکه گاهی زود ازدواج کردن شرّی است که گریبانگیر فرد می گردد، مدت‏ها زندگی مشترک دختر و خانواده‏های دو طرف را تلخ می سازد. پس زود به خانه بخت رفتن همیشه به معنای خوشبختی نیست. 3. خانه بخت را منحصر در ازدواج ندانید. همه تخم مرغ های خوشبختی را در سبد ازدواج نچینید. همه برگه های زندگی را در موضوع ازدواج خرج نکنید. چه بسا زنان بسیار تأثیرگذاری در جامعه بوده اند که در پرتو تحصیل و کار و اشتغال مولد، به خانه بخت واقعی خود راه یافته اند. بنا بر این ،تمرکز ذهنی خود را تا زمان مقتضی، و تا زمانى که امر ازدواج تان محقق نشده ، از ازدواج به سوی امور مثبت دیگر ببرید. به هیچ عنوان اجازه ندهید مسئله ازدواج به صورت یک مسئله بغرنج تمام فضای ذهنی شما را اشغال کند. 4. در ناکامی‌ها به جای بغرنج سازی به ساده‌سازی و عادی سازی بپردازید، چرا که ناکامی‌ها آن قدر هم فکر می‌کنیم ناکامی نیستند. بر عکس کامروایی‌های ما هم آن قدر هم کامروایی محسوب نمی‌گردد، نمونه‌اش همه دختران ازدواج کرده‌ای هستند که با هزار امید و آرزو راهی خانه بخت می شوند، ولی دیری نمی پاید که چیزی جز طلاق قانونی یا عاطفی نصیب آنان نمی‌گردد. آرزو می کنند که ای کاش تن به ازدواج نمی دادند. 5.دعا براى فراهم شدن زمینه ازدواج با همسری شایسته از کارهای خوب ، مستحب و مورد ترغیب است. امّا اجابت دعا همیشه آن نیست که خواسته انسان به همان گونه و در همان زمانی که توقع دارد، برآورده شود . امیر مؤمنان (ع) می‌فرماید: «دیر اجابت نمودن خدا، ‌تو را ناامید نکند که بخشش، ‌بسته به مقدار درخواست است. چه بسا در اجابت دعای تو تأخیر رخ دهد تا درخواست تو طولانی‌تر گردد و بخشش خدا کامل‌تر شود. چه بسا چیزی را از خدا خواسته‌ای آن را به تو نداده ، ولی بهتر از آن را در دنیا یا آخرت به تو داده است و یا بهتر آن بوده که آن را از تو باز دارد. چه بسا چیزی را طلب نمودی که اگر به تو می‌داد، ‌تباهی دین و دنیای خود را در آن می‌دیدی». (3). بدان که هیچ دعایی بی اثر نیست. هر دعایی در دنیا و آخرت تأثیر مناسب خود را دارد. اما گونه‌های استجابت آن مختلف است. بنا براین : اولا : ذهن تان را به سمت سحر و طلسم و مانند آن نبرید . علت تأخیر ازدواج را به آن منحصر نکنید. ثانیا : لازم است به نکات مهم زیر توجه نمایید و در آن تأمل کنید. یک: موانع باطنی را با اموری مانند صدقه و استغفار و ...، برطرف نمایید. دو : اگر پیش تر خواستگاری آمده ولی کار جور نشده لازم است با بازنگری موانع ظاهری را در پرونده‌های قبلی خواستگاری شناسایی کنید و ببینید چه عواملی موجب محقق نشدن ازدواج و به هم خوردن آن می شده ، آن ها را در خواستگاری‌های بعدی برطرف نمایید. به عنوان مثال به برخی از جنبه های منفی توجه کنید : - دختری که خود را خیلی مشتاق طرف مقابل و خواستگار خود نشان می‌دهد ، یک ضعف تلقی می شود. - دختری که از موضع بالا با خواستگارش صحبت می کند . - دختری که خیلی از خودش و خانواده و فامیلش تعریف می کند . -- دختری که زیاد رمانتیک فکر می کند. - دختری که زیاد شرط و شروط می گذارد. - دختری که طرف مقابل را زیاد سؤال پیچ می کند. و ..... همه این ها دافعه در طرف مقابل ایجاد می‌کند. رابعا - اگر چه بخشی از سحر و طلسم واقعیت دارد و امری پذیرفتنی است ،ولی بدانید اکثر این گونه باورها (شانس و اقبال ،بخت و ستاره یا سحر و جادو و طلسم)که در مردم وجود دارد، نه پایه و اساس عقلی و علمی دارد و نه دینی . این قبیل امور دکان بازاری است که برخی شیادان سود جو از کثرت مشکلات مردم و یا از عدم آگاهی آنان سوء استفاده می کنند 0آن قسم از سحر و طلسم که در برخی کتب آمده است، اگر چه اصلش واقعیت دارد، ولی اصل و حقیقت آن در دسترس مردم و شیادان نیست. بنا بر این ذهن خود را از این حرف های بی اساس و خرافی پاک کن. اغلب چنین مشکلاتی در زندگی از عوامل طبیعی سرچشمه می گیرد . در هر صورت به نظر می رسد که تأخیر ازدواج تان ربطی به سحر و طلسم ندارد . اگر بر فرض، موردی پیدا شد که سحر یا طلسمی در کار بود، می‌توان از راه‌های زیر برای بطلان آن اقدام کرد: 1. اعوذ بالله من الشیطان الرجیم را زیاد بگویید و در آغاز انجام هر کاری به خدا توکل کنید و از شر شیطان به خدا پناه ببرید. 2- خواندن سوره‌های فلق و ناس. (1) 3. خواندن آیه51 و 52 سوره قلم (یعنی از: «و إن یکادالّذین...») و همچنین خواندن "آیت الکرسی". (2) 3. در روایتی از امیر مؤمنان و امام صادق - علیهما السلام - نقل شده: جهت بطلان سحر، این دعا را بنویسید و همراه خود نگه دارید: «بسم الله و ما شاء الله، بسم الله و لا حول و لا قوّة إلاّ بالله». همچنین آیات و 82 سوره یونس: «قال موسی ما جئتم به السحر إنّ الله سیبطله إنّ الله لا یصلح عمل المفسدین و یحقّ الله الحقّ بکلماته و لو کره المجرمون». بعد از آن، آیات 27 تا 46 سوره نازعات، یعنی: «أَ أَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقاً أَمِ السَّماءُ بَناها (27)رَفَعَ سَمْكَها فَسَوَّاها (28)وَ أَغْطَشَ لَيْلَها وَ أَخْرَجَ ضُحاها (29)وَ الْأَرْضَ بَعْدَ ذلِكَ دَحاها (30)أَخْرَجَ مِنْها ماءَها وَ مَرْعاها (31)وَ الْجِبالَ أَرْساها (32)مَتاعاً لَكُمْ وَ لِأَنْعامِكُمْ (33)فَإِذا جاءَتِ الطَّامَّةُ الْكُبْرى‏ (34)يَوْمَ يَتَذَكَّرُ الْإِنْسانُ ما سَعى‏ (35)وَ بُرِّزَتِ الْجَحيمُ لِمَنْ يَرى‏ (36)فَأَمَّا مَنْ طَغى‏ (37)وَ آثَرَ الْحَياةَ الدُّنْيا (38)فَإِنَّ الْجَحيمَ هِيَ الْمَأْوى‏ (39)وَ أَمَّا مَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوى‏ (40)فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوى‏ (41)يَسْئَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْساها (42)فيمَ أَنْتَ مِنْ ذِكْراها (43)إِلى‏ رَبِّكَ مُنْتَهاها (44)إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرُ مَنْ يَخْشاها (45)كَأَنَّهُمْ يَوْمَ يَرَوْنَها لَمْ يَلْبَثُوا إِلاَّ عَشِيَّةً أَوْ ضُحاها» (46) و بعد از آن، آیات 118 تا 122 سوره اعراف، یعنی: «فوقع الحقّ و بطل ما کانوا یعملون فغلبوا هنالک و انقلبوا صاغرین وألقى السحرة ساجدین، قالوا آمنّا بربّ العالمین ربّ موسى و هارون» نوشته شود. (3) 4. همچنین از حضرت روایت شده است که جهت محفوظ ماندن از سحر و جادو و مانند آن ، شب ها پس از نماز و روزها پیش از نماز هفت مرتبه بخوانید: «بسم الله و بالله" سنشدّ عضدک بأخیک و نجعل لکما سلطاناً فلا یصلون إلیکما بآیاتنا أنتما و مَن اتّبعکما الغالبون». (4) پی نوشت ها: 1. حاج شیخ عباس قمی، مفاتیح الجنان، باب باقیات الصالحات. 2. همان. 3. همان؛ علامة المجلسي، بحار الانوار، ج 92، ص 129، مؤسسة الوفاء، بيروت، 1404 ه.ق. 4. بحار الانوار، ج 92، ص 124. من الله توفیق



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.