پرسش :

پيامبراکرم – صلي الله عليه و آله- دو حق را از عايشه گرفت: 1) حق انتخاب همسر دلخواه چون با او در هشت سالگي ازدواج کردند 2. حق ازدواج بعد از رحلت پيامبر اکرم – صلي الله عليه و آله- كه عايشه در هنگام رحلت ايشان، 18 سال بيشتر نداشت. آيا اين كار عادلانه بود؟


پاسخ :
پيامبر اكرم– صلي الله عليه و آله- هرگز عايشه را مجبور به ازدواج با خود نكرد، عايشه به پيشنهاد پدرش و به درخواست او به عقد پيامبر اکرم – صلي الله عليه و آله- درآمد و به اين ازدواج افتخار مي‎كرد كه با بهترين و كاملترين انسان هستي ازدواج مي‎كند. علاوه بر عايشه زنان بسياري به اين ازدواج علاقه و عشق داشتند، بسياري از قبايل افتخار مي‎كردند با پيامبر اکرم – صلي الله عليه و آله- وصلت كنند و دختري به ازدواج آن حضرت در آورند و به افتخار انتساب به پيامبر نائل شوند، چنانكه اكثر زنان پيامبر با درخواست خودشان با پيامبر ازدواج كردند، مانند: حفصه که به خواهش پدرش به ازدواج پيامبر درآمد.
قرآن كريم تمام زنان پيامبر را اختيار داد، يا همسري پيامبر با مشكلات مادي را انتخاب كنند، يا از آن حضرت جدا شوند و از اين فيض معنوي بي‎نهايت دست بردارند. آنها پس از نزول اين آيه حاضر نشدند از پيامبر جدا شوند، پس اختيار طلاق گرفتن و جدائي داشتند و ازدواج و استمرار زندگي با پيامبر به هيچ وجه از روي اجبار نبوده است. در اين باره قرآن مي‎فرمايد: «... اي پيامبر به همسرانت بگو: اگر شما زندگي دنيا و زرق و برق آنرا مي‎خواهيد بيائيد هديه‎اي به شما دهم و شما را به طرز نيكوئي رها سازم اگر شما خدا و پيامبرش و سراي آخرت را طالب هستيد خداوند براي نيكوكاران شما پاداش عظيم آماده ساخته است»[1].
پس از رحلت پيامبر اكرم– صلي الله عليه و آله- ، ازدواج زناني كه تا آخر عمر پيامبر اکرم – صلي الله عليه و آله- ، همسر او بودند، بر اساس دستور وحي، ممنوع شد:
«و هرگز با همسران پيامبر(ص) بعد از او ازدواج نكنيد كه اين كار نزد خداوند منع شده عظيم است.»[2]
خداوند زنان پيامبر را مخير نمود تا از او در حال حيات جدا شده و به خواسته‎هاي دنيوي خود نائل شوند. در غير اينصورت آنها اختيار ندارند پس از پيامبر با فرد ديگر ازدواج كنند. اين قانوني بود كه خداوند براي حفظ احترام پيامبر قرار داد.
بنابراين پيامبر هرگز كسي را از حق طبيعي محروم نکردند و از مسير عدالت خارج نشدند، چون فردي كه عادل نباشد، شايستگي پيامبري را ندارد و خداوند اين مسئله را بهتر از همه مي‎داند كه چه كسي عادل است و چه كسي عادل نيست، خداوند در قرآن درباره پيامبر مي‎فرمايد: «بر شما باد كه از پيروي پيامبر الگو بگيريد كه او بهترين الگوي شماست»[3].

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1- عایشه دراسلام ،علامه عسگری.
2- زنان پیامبراسلام(ص) عماد زاده

پی نوشتها:
[1] . سوره احزاب / 28 و 29.
[2] . احزاب / 53.
[3] . احزاب / 31.
منبع: اندیشه قم
نسخه چاپی