ابراز محبت زن به شوهر

پرسش :

چگونه به شوهرم بگویم دوستش دارم؟


شرح پرسش :
چگونه باید محبت خود را نسبت به شوهرم ابراز کنم و به او نشان دهم دوستش دارم؟ اصلاً آیا مردان نیز مانند زنان به ابراز محبّت از سوى همسرشان نیاز دارند؟
پاسخ :

برخى از روان شناسان نظیر آبرهام مزلو و کویینگ نیاز به محبّت و تعلّق پذیرى را از نیازهاى اساسى و از نیازهاى روانشناختى تلقى کرده و اعتقاد دارند که ارضاى این نیازها در آرامش روانى و سلامت روانى افراد تأثیر اساسى دارد.1
به همین دلیل زن نیز باید به شوهر خود عشق ورزیده، از اظهار محبت به او دریغ نکرده و علاقه خود را به گونه هاى گوناگون بیان نماید؛ زیرا این ابراز علاقه علاوه بر جلب رضایت و عواطف شوهر، باعث افزایش انگیزه وى جهت تلاش و تأمین آسایش خانواده مى گردد.

امام صادق علیه السلام نیز در این باره مى فرمایند: «زن باید با اظهار علاقه و با دل ربایى و آرایش در برابر شوهر به گونه اى عمل کند که رضایت و خشنودى شوهر جلب شود».2

با توجّه به نکات فوق روشن مى گردد که زن ها باید متوجه باشند که شوهران آنها نیز مانند خودشان انسانند و به شدت نیازمند محبت و دوستى اند. در حقیقت، نیاز انسان به محبت از مهم ترین کشاننده هاى روان شناختى و اجتماعى در تمام مراحل رشد وى است که این نیاز پس از ازدواج در مردان، به ویژه از طریق همسر برآورده مى شود. مردى که همسرش به او عشق مى ورزد، از روحیه اى شاد و با نشاط برخوردار مى گردد که این مسئله انگیزه او را در جهت تلاش براى تأمین نیازهاى خانواده و همسر افزایش مى دهد.


برخى از شیوه هاى ابراز محبت به شوهر، عبارتند از:

1. سازگارى با شوهر

2. احترام به شوهر

احترام گذاشتن به شوهر یکى از مهم ترین راه هاى ابراز محبت به او از سوى همسرش مى باشد. استقبال از شوهر و خوش آمدگویى به وى با لب خندان و چهره اى گشاده هنگام ورود به منزل از جمله این راهکارها است.


3. توجّه به شوهر

در این زمینه باید توجّه داشت که مردها دوست دارند، اولویت اوّل همسرشان در مقایسه با دیگران حتّى فرزندان خود باشند؛ بنابراین توجّه به خواسته هاى وى و سعى در برطرف نمودن آنها یکى از راه هاى عملى ابراز محبّت به اوست.


4. عدم مقایسه شوهر با مردان دیگر

همسر خوب و شایسته کسى است که مردهاى دیگر به ویژه پدر و برادر خود را به رخ شوهر نکشد؛ زیرا هر شوهرى دوست دارد بابت توانایى ها و محاسنش از سوى همسر خود مورد تحسین قرار گیرد، در حالى که مقایسه او با دیگران از سوى همسر به او احساس ناشایستگى داده و اعتماد به نفس وى را تضعیف مى کند.


5. تحسین شوهر

همه مردها صفات قابل تحسینى دارند که دوست دارند از سوى همسرشان مورد توجّه و تحسین قرار گیرد تا احساس شخصیت کنند. در این زمینه باید توجّه داشت که همه افراد، تفاوت میان تحسین و تملّق را درک مى کنند؛ بنابراین شایسته نیست در این زمینه به دروغ و نیرنگ متوسل شد، بلکه همسر خوب و کاردان کسى است که از طریق شناسایى نقاط قوّت شوهر در صدد تحسین واقعى وى باشد.


6. آراستن خود براى شوهر

یکى از نیازهاى اساسى شوهر این است که همسرش از نظر جسمانى و ظاهرى براى او جذاب باشد؛ بنابراین آراستن خود براى شوهر یکى از راه هاى ابراز محبّت به اوست؛ زیرا چنین نیازى را در وى برآورده مى سازد.


7. پاسخ به تمایلات جنسى شوهر

تحقیقات نشانگر آن است که مردان، لذّت بخش ترین زمان خود را در مصاحبت با همسر زمانى مى دانند که با وى آمیزش داشته اند؛ زیرا آمیزش با همسر این اطمینان را به شوهر مى دهد که با همسرش رابطه اى نزدیک دارد و همسرش وى را دوست دارد. به همین دلیل یکى از راه هاى ابراز محبت به شوهر این است که نیازهاى جنسى وى از روى رغبت برآورده گردد.


8. آماده سازى خانه

خوش اخلاقى با شوهر، فراهم نمودن اسباب استراحت و آسایش وى در منزل و تمیز و مرتّب نمودن منزل از جمله مواردى است که هر زنى مى تواند به عنوان وسیله اى جهت ابراز محبّت به شوهر از آن بهره گیرد.
 

 

پی‌نوشت‌ها:

1. Koenig Hand Book of Religion and mental health pp. 492 - 382.

2. مجلسى، بحارالانوار، ج 75، ص 237.

 

منبع: همسردارى، على احمد پناهى؛ قم: نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاه ها، دفتر نشر معارف، 1390.

 

در این زمینه حتما بخوانید:

مرد چه وظایفى در برابر همسر و خانواده‌اش دارد؟

احترام در روابط زن و مرد به چه چیزهایى است؟

راهکارهای کسب معنویت در زندگى مشترک چیست؟

مرد تا چه حد باید به همسرش ابراز محبت نماید؟

نسخه چاپی