شاخص‌ترین توصیه‌های امام خمینی به جوانان

پرسش :

شاخص‌ترین توصیه‌های حضرت امام خمینی به جوانان در قالب چه محورهایی است؟


پاسخ :

امام خمینی همه جوانان را به حفظ ارزش های انسانی و توجه به مفاهیم بلندی مثل استقلال و آزادی دعوت می کند، ایشان همچنین نسل جوان را به هوشیاری و جلوگیری از انحرافات به خصوص در مراکز دانشگاهی که مراکزی «انسان ساز» هستند توجه می دهند، و موّکداً توصیه می کنند که دانشگاه باید از «انحراف» و «غرب زدگی و شرق زدگی» در امان باشد.

جوان با ظرفیت و توانایی هایش همواره برخوردار از ویژگی هایی چون: عشق و شور، طراوت و پاکی، شجاعت و سرسختی، استقلال طلبی، عدالت خواهی، حقیقت یابی و ایثار و فداکاری است. این استعدادهای نهفته، ظرفیت ها و قابلیت ها در وجود جوانان بهترین زمینه برای ایجاد تغییر و تحول می باشد. همین سرمایه غنی و احساسات پاک و انرژی جوانان است که آنها را به عنوان نیروی کارآمد یک ملت و سرمایه های بالقوه یک کشور مطرح می نماید.‏

‏‏با توجه به انکار ناپذیر بودن تأثیر گذاری نسل جوان در تحولات اجتماعی، همواره نظر صاحب نظران و رهبران سیاسی – اجتماعی به نیروی جوان معطوف بوده، چرا که نادیده انگاشتن و بی توجهی به جوانان و نیازها و خواسته های گوناگون آنها بدون تردید نابسامانی ها و ناملایمات اجتماعی زیانباری را به همراه خواهد داشت. بدین سبب است که قشر جوان بیش از سایر اقشار مورد توجه دشمنان بوده و استعمارگران و دولت های سرسپرده آنان برای رسیدن به اهداف پلید خود، سعی و تلاش فراوانی در جهت انحراف و دوری جوانان از اسلام و قرآن می نمایند تا از این رهگذر و با ترویج بی بند و باری و فرهنگ ابتذال در میان جوانان آنان را نسبت به عقاید و مسائل دینی بی توجه سازند و در نتیجه بتوانند بدون هیچ مانع به اهداف متعدد از جمله فروش انواع محصولات خود در بازارهای جدید دست یازند. اما با عنایت به روحیه کمال خواهی و حقیقت جویی جوانان که زمینه آمادگی و پذیرش کسب فضایل و ارزش ها را فراهم می نماید و با توجه به درایت و دوراندیشی حضرت امام که بزرگترین رویداد تاریخ را به همت جوانان به وجود آورد، این قشر همواره مورد توجه و عنایت حضرت امام (ره) بوده است. بدین ترتیب باید گفت امام از نیروی پویای جوانان در جهت سقوط نظام استبدادی، دفاع از میهن اسلامی و بازسازی کشور بهره فراوان گرفت و به فردای نسل جوان و کارآمدی آنان در پهنه کوشش های متنوع و انسان دوستانه امید زیادی داشت و جوانان را به منزله ذخیره عزت و اقتدار کشور تلقی می کرد. بدین جهت همواره نگران آتیه و سرانجام جوانان بود، نباشد که خدای نخواسته با کوله باری از عشق و وفاداری در ورطه غرور و خودبینی سقوط نمایند. به همین جهت در وصیت نامه سیاسی الهی خود مطالبی راجع به جوانان به شرح ذیل بیان می نمایند:‏

‏‏ ‏

‏‏1 – توصیه به وقف دوران جوانی در راه خداوند و اسلام و جمهوری اسلامی‏

برادران! شما این اوراق را قبل از مرگ من نمی خوانید. ممکن است پس از من بخوانید در آن وقت من نزد شما نیستم که بخواهم به نفع خود و جلب نظرتان برای کسب مقام و قدرتی با قلبهای جوان شما بازی کنم. من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و‏‎ ‎‏اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید. و از خداوند غفور می خواهم که شما را به راه مستقیم انسانیت هدایت کند و از گذشته ما و شما با رحمت واسعه خود بگذرد. شماها نیز در خلوتها از خداوند همین را بخواهید، که او هادی و رحمان است.‏ ‏‏(صحیفه امام،جلد21 صص:412-411‏)

‏‎ ‎

‏‏2- حفظ اسقلال، آزادی و ارزش های انسانی‏

و از جوانان، دختران و پسران، می خواهم که استقلال و آزادی و ارزشهای انسانی را، و لو با تحمل زحمت و رنج، فدای تجملات و عشرتها و بی بند و باریها و حضور در مراکز فحشا که از طرف غرب و عمال بی وطن به شما عرضه می شود نکنند؛ که آنان چنانچه تجربه نشان داده جز تباهی شما و اغفالتان از سرنوشت کشورتان و چاپیدن ذخائر شما و به بند استعمار و ننگ وابستگی کشیدنتان و مصرفی نمودن ملت و کشورتان به چیز دیگر فکر نمی کنند؛ و می خواهند با این وسایل و امثال آن شما را عقب مانده، و به اصطلاح آنان «نیمه وحشی» نگه دارند.‏‏‏(صحیفه امام، ج 21، ص: 417‏)

‏‏3 – تلاش و کوشش در جهت حفظ کشور‏

و این جانب به همه نوجوانان و جوانان در مرحله اول، و پدران و مادران و دوستان آنها در مرحله دوم، و به دولتمردان و روشنفکران دلسوز برای کشور در مرحله بعد وصیت می کنم که در این امر مهم که کشورتان را از آسیب نگه می دارد، با جان و دل کوشش کنید و دانشگاهها را به نسل بعد بسپرید. و به همه نسلهای مسلسل توصیه می کنم که برای نجات خود و کشور عزیز و اسلامِ آدم ساز، دانشگاهها را از انحراف و غرب و شرق زدگی حفظ و پاسداری کنید و با این عمل انسانی- اسلامی خود دست قدرتهای بزرگ را از کشور قطع و آنان را ناامید نمایید. خدایتان پشتیبان و نگهدار باد.‏‏‏(صحیفه امام، جلد21، ص: 419‏)
‏‏ ‏‎

‏‏4 – همراهی با محرومین جامعه‏

نصیحت مشفقانه من به شما نوجوانان و جوانان داخل و خارج آن است که از راه اشتباه برگردید؛ و با محرومین جامعه که با جان و دل به جمهوری اسلامی خدمت می کنند متحد شوید؛ و برای ایران مستقل و آزاد فعالیت نمایید تا کشور و ملت از شرّ مخالفین نجات پیدا کند، و همه با هم به زندگی شرافتمندانه ادامه دهید. تا چه وقت و برای چه گوش به فرمان اشخاصی هستید که جز به نفع شخصی خود فکر نمی کنند و در آغوش و پناه ابرقدرتها با ملت خود در ستیز هستند و شما را فدای مقاصد شوم و قدرت طلبی خویش می نمایند؟ شما در این سالهای پیروزی انقلاب دیدید که ادعاهای آنان با رفتار و عملشان مخالف است و ادعاها فقط برای فریب جوانان صاف دل است. و می دانید که شما قدرتی در مقابل سیل خروشان ملت ندارید و کارهایتان جز به ضرر خودتان و تباهی عمرتان نتیجه ای ندارد. من تکلیف خود را که هدایت است ادا کردم. و امید است به این نصیحت که پس از مرگ من به شما می رسد و شائبه قدرت طلبی در آن نیست گوش فرا دهید و خود را از عذاب الیم الهی نجات دهید. خداوند منان شما را هدایت فرماید و صراط مستقیم را به شما بنماید.‏‏‏(صحیفه امام، جلد 21، ص 438‏)

‏‎‏حضرت امام همچنین به دسیسه ها و نقشه های شیطانی رژیم فاسد اشاره کرده و الطاف الهی را در نجات جوانان از شر مفسدین و غارتگران یادآور می گردد.‏

بیشتر بخوانید:

مؤلفه‌های پیروزی ملت ایران در انقلاب و جنگ تحمیلی از دیدگاه امام خمینی (ره) چیست؟

جنگ نرم در اندیشه امام خمینی (ره) چیست؟

یک جوان مسلمان ایرانی، چه وظیفه‌ای در قبال نهضت امام خمینی (ره) دارد؟

نظر امام خمینی درباره اعلامیه جهانی حقوق بشر چیست؟

سیر تطور فتاوای امام خمینی در رابطه با موسیقی چگونه است؟

نهاد خانواده از دید امام خمینی (ره)، چه خصوصیاتی دارد و چگونه قابل تعریف است؟

ویژگی‌ها، چالش‌ها و راهکارهای پیش روی جهان اسلام از منظر امام خمینی چگونه قابل تبیین و توضیح است؟

توصیه امام خمینی به نیروهای مسلح چیست؟

نقش و جایگاه مردم در اندیشه امام خمینی چگونه قابل تبین است؟‏

نسخه چاپی