علاقه قبل از خواستگارى

پرسش :

من دانشجوى 20 ساله ام و به دخترى علاقه مندم که بهش گفتم ولى نمى دونم واقعا دوستش دارم یا از سر بچگیه؟ چه طورى بفهمم و چى کار کنم؟


پاسخ :
تمایل به جنس مخالف امرى طبیعى است و نشان دهنده یک نیاز جسمى و روحى است که تنها راه حل مناسب و عقلانى آن، ازدواج است. هر چند گفتن و اظهار آن تمایل و علاقه درونى به فردى خاص تابع آداب و مقرراتى عقلایى و متعارف باید صورت بگیرد و نمى توان به محض شروع علاقه و تمایل باطنى، آن را علنى کرده و به اطلاع طرف مقابل رساند.
 
در واقع مشکل شما مانند این است که کسى تشنه باشد و با دیدن آب بیشتر احساس تشنگى کند و وقتى دوباره آب از جلوى چشمش کنار رفت موقتا تشنگى اش را فراموش کند و دوباره وقتى چشمش به آب دیگر افتاد، هوس نوشیدن آن را پیدا کند. نیاز به ازدواج نیز کم و بیش این گونه است. البته نمى توان به احساس خود در سن بیست سالگى به طور کامل اطمینان کرد. جوان در این سن دچار خیالات بسیار قوى اى نسبت به جنس مخالف است و به تجربه ثابت شده است عشق هایى که در این سن ایجاد مى شوند واقعى و پایدار نیستند و بیشتر ناشى از غلیان احساس هستند.
 
باید سعى کنید از دلبستگى به فردى خاص در این سن پرهیز کنید و به خودتان فرصت بدهید تا قدرى عاقلانه تر با مسایل مهم زندگى مانند ازدواج برخورد نمایید. ازدواج یکى از مهمترین فرصت هاى زندگى انسان است و نقش مهمى در سرنوشت، سعادت و خوشبختى و همچنین ناکامى و شقاوت انسان دارد لذا باید با دقت کافى همه جوانب مسأله مد نظر قرار گیرد و غفلت از هر یک از ابعاد این مسأله مى تواند پیامدهاى ناگوار و جبران ناپذیرى را به دنبال داشته باشد؛ پس عاقلانه ترین راه این است که شما ویژگى ها و معیارهایى که از همسر آینده خود در نظر دارید را بر روى کاغذ بیاورید و هرگاه به مورد خاصى مانند این خانم برمى خورید شرایط آن مورد را با معیارهاى مد نظر خود مقایسه کنید.

معیارهایى مانند پایبندى به دین و حجاب، سازگارى در زندگى، اخلاق و تفاهم و خانواده قابل قبول از جهت فرهنگى و اقتصادى، در مجموع اگر معدل ویژگى هاى او در حد متوسط و بالاتر از آن بود این فرد مى تواند مورد مناسبى براى ازدواج با شما باشد. هرچند همه آنچه بیان شد به معناى آن نیست که در این سن ازدواج نکنید یا این که زود ازدواج کردن را نفى کنیم بلکه منظور آن است که انتخاب به همراه دقت و از روى پختگى باشد. زمان و شرایط آن باید فراهم باشد و این شرایط براى افراد متفاوت است. یکى در همین سن و سال از شرایط مناسب برخوردار است و براى دیگرى ممکن است زود هنگام یا دیر هنگام باشد.

در پایان و پس از بررسى هاى لازم اگر مطمئن شدید که فرد مورد نظر داراى امتیازات لازم و ویژگى هاى مناسب براى ازدواج مى باشد طى مراسمى رسمى و از طریق خانواده محترمتان از وى خواستگارى کنید و هرگز به خود اجازه ندهید از آن علاقه باطنى نسبت به وى پرده برداشته و به طور مستقیم به وى اظهار علاقه نمایید.

منبع: خواستگارى، محمدرضا احمدى، نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاهها، دفتر نشر معارف، 1390
نسخه چاپی