روش هاى همسریابى

پرسش :

یک دختر براى ازدواج چگونه مى تواند شوهر آینده خودشو پیدا کند؟ راستى یه دختر چقدر باید منتظر بماند تا انتخاب شود؟ تا کى؟ دخترى که سنش بالا رفته چه طورى همسر پیدا کند؟


پاسخ :
ابتدا لازم است مطلبى را درباره روش هاى همسریابى به عرضتان برسانیم و سپس راهکارهایى را درخصوص وضعیت شما بیان کنیم. به طول کلى راه هاى همسریابى عبارتند از:
 

1. وساطت افراد خانواده

بستگان و به خصوص والدین، متدوال ترین روش در فرهنگ ملى و دینى همین روش شناسایى به واسطه افراد خانواده و یا فامیل و بستگان است. افراد خانواده اغلب به دلیل شناختى که از فرد و روحیات و خواسته هاى وى دارند و همین طور شناختى که از افراد مورد نظر دارند و یا می توانند با تحقیق هاى همه جانبه شناخت کافى پیدا کنند بهتر مى توانند به تطابق داشتن و میزان همگرایى و اشتراکات آنها آگاهى پیدا کنند. این روش ساده ترین روش عملى براى کسب اطلاعات اولیه و ارتباطات بعدى و مورد نیاز است و از نظر حاصل کار نیز ثمربخش ترین شیوه به شمار مى رود و اطمینان بیشتر به صداقت و دلسوزى آنها وجود دارد. همچنین تحت تأثیر احساسات و عواطف غریزى که در ارتباط هاى مستقیم به وجود مى آید، نیست.
 

2. وساطت مراکز مشاوره

مراجعه به برخى مراکز مشاوره ازدواج که به منظور شناساندن دو فرد براى ازدواج تأسیس شده است، فرد مطلوب و مطابق با خواسته ها و توقعات خود را تا حدودى می توان یافت. چنین مراکز مشاوره محدود هستند و کمتر با فرهنگ ملى و بومى ما تناسب دارد و افراد کمترى براى شناسایى فرد مورد نظرشان به این مراکز مراجعه مى کنند. اگر این مراکز مشاوره ازدواج مورد اعتماد باشند در محیط هاى دانشگاه یا غیر آن مى توانند مؤثر باشند و از طرف دیگر چون امکان همسریابى از راه اول یعنى وساطت خانواده به هر دلیلى امکانپذیر نیست این راه مى تواند اطلاعاتى که مورد نیاز را در اختیار بگذارند.
تأکید مى شود این مراکز مشاوره باید داراى کارشناسان دلسوز، با تجربه و مورد اعتماد و با سابقه روشن و مطمئن باشند.
 

3. ارتباط مستقیم

راه دیگرى که متأسفانه در حال حاضر و به خصوص در محیط هاى اجتماعى مختلط مثل دانشگاه ها از آن استفاده می شود روش ارتباط مستقیم و بدون واسطه است. در این روش جوانان آماده ازدواج به طور شخصى و مستقیم اقدام به خواستگارى یا جلب خواستگار مى کنند. به نظر ما این روش تناسبى با فرهنگ دینى و اخلاقى ما ندارد و معمولاً موجب بروز و ظهور روابط نامشروع و فسادآور مى شود زیرا این روش به دلباختگى در یک نگاه منتهى مى شود و تصمیم گیرنده بدون توجه به معیارها و ارزش هاى تعیین شده در شرایط همسر ایده آل و متناسب، و بدون توجه به هدف مورد نظر خود و صرفا به خاطر جلب توجه به ظواهرى همچون زیبایى، ثروت، تحصیلات، پست و مقام و... شیفته طرف مقابل شده و تصمیم‌گیرى ‌اش در یک فضاى فکرى و روانى احساسى و عاطفى انجام می گیرد. هرچند لازم است دو طرف به مسایل ظاهرى مثل آنچه گفته شد توجه کنند ولى محور قرار دادن و اصالت دادن به آنها صحیح نیست بلکه باید ضمن توجه به آنها، به موازین اساسى و پای بندى به اصول اخلاقى و دینى اصالت بخشید و آنها را محور تصمیمگیرى قرار داد.

تصمیم‌گیرى‌ها بر اساس ارتباط هاى مستقیم و بدون واسطه، معمولاً بر اساس خواسته هاى نفسانى و احساسات زودگذر انجام می گیرد که عواقب ناگوار و نامطلوب دارد. بنابراین توصیه اکید ما این است که براى شناسایى فرد مورد نظر و همسریابى هرگز از این روش استفاده نشود و به ایجاد ارتباط مستقیم چه حضورى و چه تلفنى و چه مکاتبه اى بدون نظارت خانواده هاى دو طرف اقدام نشود.
 

4. ارتباط با چت

یکى از راه هایى که امروزه براى شناسایى و ارتباط دختر و پسر به کار گرفته مى شود، چت است، در این زمینه گفتنى است، اصل چت در صورتى که منتهى به مفسده اى نشود اشکال ندارد، ولى با توجه به حساسیت مسأله همسرگزینى و شرایط فراوانى که احراز آنها لازم است، به دست آوردن همسر مناسب، از این طریق مشکل به نظر مى رسد، مگر این که در مراحل بعدى در مورد او تحقیقات رسمى صورت گیرد و فرد از این بابت مطمئن شود که همسر مورد نظر خود را یافته است. اما تجربه ثابت کرده این روش بسیار آسیب زا و ناپایدار و غیرمطمئن است و گاهى رهایى از آن نیز با تهدید و رسوایى همراه است!!
 

5. خواستگارى زن از مرد

خواستگارى زن از مرد تا حد زیادى عرفى نیست، ولى اشکالى هم ندارد که در برخى موارد که شرایط دختر به گونه اى است که به هر دلیل خواستگار ندارد، این امر از طرف دختر صورت بگیرد. منتهى براى آسیب زدایى لازم است با درایت و کیاست عمل شود و از راهکارى که ارائه مى شود استفاده گردد. در صورتى که به فردى علاقه دارید و یا او را براى همسرى خویش مناسب مى دانید، با مشورت دیگران، فردى را واسطه کنید تا مطلب را به طور محرمانه پیگیرى نماید. لازم است شخص واسطه انسانى متعهد و رازدار باشد تا به خوبى بتواند به وظیفه اش عمل کند و به طور غیرمستقیم مرد مورد نظر را به خواستگارى از دختر تشویق و معرفى کند. تنها در صورتى که زمینه مناسبى مشاهده کند و یا ضرورت اقتضا کند مى تواند علاقه شما را به اطلاع ایشان برساند و به نحوى عمل کند که مشکلى ایجاد نشود.

لازم به ذکر است قبل از هر اقدام خانواده ها به خصوص خانواده دختر خانم از این موضوع اطلاع کافى داشته باشند و موافقت ضمنى آنها جهت معرفى دخترها و پسرها به همدیگر جلب شده باشد که در آن صورت سرزنش خانواده ها را به دنبال نخواهد داشت.

با توجه به مطالب فوق شما نیز مى توانید از برخى تدابیر پیشنهادى براى حل مشکل خود کمک بگیرید؛ آنچه مهم است: با حفظ حیا و عفت لازم از وساطت یک فرد دیگر به خصوص از خانم هاى متاهل و متعهد از بستگان و آشنایان قابل اعتماد خود کمک بگیرید.

منبع: خواستگارى، محمدرضا احمدى، نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاهها، دفتر نشر معارف، 1390.
نسخه چاپی