خواستگارى زودهنگام

پرسش :

دانشجوى ترم اول بوده و فردى با روابط اجتماعى خوب هستم پارسال در یکى از مراسمات مذهبى نوه داییم را دیدم که دخترى زیبا محجبه و متین است و از آن موقع به بعد با توجه به این که او را چندبار در مهمانى ها دیده ام به شدت به او علاقه مند شده ام و در تصورات و رؤیاهاى خود او را به عنوان همسر آینده خود فرض مى کنم با توجه به این که او از من 5 سال کوچک تر است و فاصله زمانى ما تا زمان ازدواج نسبتا زیاد است و من مى خواهم تحصیلاتم را حداقل تا کارشناسى ادامه دهم، مى ترسم او با شخص دیگرى ازدواج کند و از سوى دیگر نگران هستم که بعد از چندسال در صورت رفتن به خواستگارى آنان به دلیل این که با ما ارتباط زیادى ندارند و مرا به حد کافى نمى شناسند جواب رد بدهند لطفا مرا راهنمایى کنید که از این مسأله به شدت رنج مى برم.


پاسخ :
با توجه به هدف پاک و خطیرى که برگزیده اید و نیز با توجه به ارزیابى عاقلانه و واقع بینانه اى که از شرایط فعلى خود دارید و تصمیم دارید راهى مناسب را برگزیده و با اطمینان قدم در مسیر سبز تشکیل کانون گرم خانواده بگذارید.

به نظر مى رسد سؤال اساسى این است که آیا به نظر شما عشق و علاقه اى که در این زمان نسبت به طرف مقابل آن هم تنها در اثر چند برخورد حاصل شده مى تواند راهى مناسب براى انتخاب شریک زندگى باشد؟ بهتر است مطالبى را که ذیلاً براى شما ارسال مى گردد خوب مطالعه کرده و بعد تصمیم بگیرید. برخى از آسیب هاى چنین علاقه اى که از لحاظ زمانى بى موقع است، عبارتند از:

1. فقدان شناخت درست و واقع بینانه: روح حاکم بر این گونه علاقه مندى ها، عشق ورزى کور است نه خردورزى. پاى خرد و عقل در میدان عاشقى لنگ است. پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله مى فرمایند: «حبّک للشّىء یعمى و یصمّ1؛ دوست داشتن چیزى انسان را کور و کر مى کند». در حالى که تصمیم گیرى درست در مورد ازدواج با فرد خاص، تنها با تکیه بر عقلانیت و خردورزى ممکن است. چنین علاقه مندى هایى راه عقل را مسدود و چشم واقع‎بین انسان را کور مى سازد و اجازه نمى دهد تا یک تصمیم صحیح و پیراسته از اشتباه گرفته شود. به قضیه خود بیندیشید. چقدر نسبت به دختر مورد نظر شناخت دارید؟ کدام یک از معیارها و ملاک هاى ازدواج را در وى جسته اید؟ با چه تضمینى مى خواهید در مورد ازدواج که یکى از مهمترین حوادث زندگیتان است با تکیه بر چنین شناخت سطحى اى تصمیم بگیرید.

2. همان طور که خود مى دانید خانواده ها در ازدواج نقش تعیین کننده اى دارند. اگر در آینده یکى از دو خانواده با این ازدواج مخالفت کنند، چگونه مى توانید با عشق و علاقه یک طرفه اى که سال ها با آن زندگى کرده اید کنار آیید؟ این شکست روحى را چگونه مى توان ترمیم نمود؟ تعجب نکنید همه اینها مواردى است که هر روز اتفاق مى افتد و ما شاهد تأثیرات آن هستیم.

3. افت تحصیلى یا رکود علمى: این گونه علاقه مندى هاى یک طرفه و... باعث مى شود تمام فکر، توجه و تمرکز شما صرف مسأله اى خیالى گردد و این بزرگ ترین مانع براى رشد و ترقى علمى شماست؛ زیرا تحصیل دانش نیازمند تمرکز نیروهاى فکرى و روحى است. در حالى که دل مشغولى و اضطراب درباره این که «نکند براى فلانى خواستگار بیاید» بزرگ ترین سد پیشرفت علمى و تحصیلى است وجود چنین دلهره ها و اضطراب هایى که گاهى لطمه هاى جبران ناپذیرى بر جسم و روان انسان دارد، از جمله آسیب هاى این گونه وضعیت است.

4. از آنجا که هم اکنون احساس نیاز به ازدواج ندارید و مى خواهید حداقل پس از 5 سال اقدام به ازدواج کرده و فعلاً مى توانید خود را کنترل کرده و از طرف دیگر ممکن است نظرتان در طول سال هاى تحصیل تغییر کرده و در پى آشنایى با معیارها و ملاک هاى گزینش همسر مناسب دنبال فردى باشید که از میزان کفویت بیشترى با شما برخوردار است، پیشنهاد مى گردد فعلاً با توجه به این که در ابتداى راه تحصیل دانشگاهى هستید تمام فکر و ذکر خود را مشغول تحصیل خود نمایید و ادامه تحصیل را به عنوان یکى از شرایط زمینه ساز ازدواج مناسب دست کم نگیرید.

5. پذیرش داماد و احترام به او بسیار مهم است، به طورى که اگر قرار باشد به دلیل عدم شناخت و یا عدم تناسب شرایط فرهنگى و اقتصادى، خانواده دختر با نگاهى تحقیرآمیز به خواستگار و داماد جدید رو به رو شوند براى پسر شکننده است و خوشى و آرامش در زندگى آینده به حداقل خواهد رسید. در نتیجه پیشنهاد می شود شما با تلاش و همت به ادامه تحصیل بپردازید و سعى کنید موفقیت خوب و قابل قبولى را براى خود فراهم کنید، همراه با حفظ ایمان و اخلاق شایسته، با این شرایط خانواده دختر با میل و رغبت و حتى با افتخار شما را خواهند پذیرفت و یا دختر خوب دیگرى نصیب شما خواهد شد.

نکته پایانى از خداوند متعال درخواست کنید، همسرى لایق، مناسب و شایسته را نصیب شما کند. از دعا و توسل مأیوس نشوید.

پی‌نوشت:
1. بحارالانوار، ج 74، ص 135.
 
منبع: خواستگارى، محمدرضا احمدى، نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاهها، دفتر نشر معارف، 1390
نسخه چاپی