اعتبار کتب عهد جدید

پرسش :

آیا کتب عهد جدید مورد پذیرش یهودیان است؟


پاسخ :
عهد جدید مشتمل بر کتابهایی است که تنها مسیحیان آنها را قبول دارند، اما یهودیان هیچ یک از آنها را ضمن کتابهای مقدس خود نمی پذیرند. مسیحیان، با آنکه در مورد تعداد کتابهای رسمی عهد عتیق اختلاف دارند، در مورد کتابهای عهد جدید اتفاق نظر پیدا کرده و عهد جدید واحدی را پذیرفته اند. نسخ خطی برخی از کتابها عهد جدید به قرن اول مربوط می شود و رسمیت مجموعه عهد جدید در فاصله ی سالهای 150 – 200 تعیین گردیده و مسیحیان از آن زمان به آنها معتقد شده اند.

همه ی کتابهای عهد جدید به زبان یونانی نگاشته شده است. در گذشته برخی از مردم معتقد بودند که انجیل متّی، به زبان «آرامی» که عیسی مسیح و شاگردانش به آن سخن می گفتند، تحریر شده است؛ اما به نظر می رسد که شواهد تاریخی یا لغوی برای چنین نظریه ای وجود ندارد. ترجمه های عهد جدید از روی متن یونانی انجام می گیرد و دانشمندان همین متن یونانی را اساس تحقیقات خود قرار می دهند. این دانشمندان دست به کارهایی می زنند که بسیار به علم تفسیر مسلمانان شباهت دارد؛ یعنی به تفسیر و فهمیدن عبارات عهد جدید از طریق تحلیل لغوی روی می آورند و آن را با در نظر گرفتن چارچوبهای تاریخی، اجتماعی و فرهنگی شرح می دهند.

نویسندگان کتب عهد جدید از شاگردان عیسی (علیه السلام) هستند که برخی از ایشان وی را از نزدیک دیده و شناخته اند و برخی هم از طریق گروه قبلی با زندگی و تعالیم عیسی (علیه السلام) آشنا شده اند. مسیحیان نمی گویند که همه نویسندگان حوادث زندگی عیسی (علیه السلام) را عیناً مشاهده کرده اند _ گرچه برخی از ایشان در حقیقت شاهد مستقیم آن حوادث بوده اند_ ولی همه ی این نویسندگان از نخستین پیروان مسیح به شمار می روند. مسیحیان اگرچه نویسندگان عهد جدید را پیامبر نمی دانند ولی معتقدند که همگی آنان در تمام آنچه نوشته اند، با الهام الهی عمل کرده اند.(1)

پی نوشت:
(1). مسیحیان برای این ادعا دلیلی اقامه نمی کنند.

منبع: کلام مسیحی ، توماس میشل،ترجمه ی حسن توفیقی،مرکزمطالعات وتحقیقات ادیان ومذاهب ، قم ،1377‏، ص 42 .
نسخه چاپی