عقیده مسیحیان در مورد نحوه نگارش کتاب های مقدس

پرسش :

عقیده مسیحیان در مورد نحوه ی نگارش کتاب های مقدس چیست؟


پاسخ :
مسیحیان معتقدند که خداوند کتابهای مقدس را به وسیله ی مؤلفان بشری نوشته است و بر اساس این اعتقاد می گویند که کتابهای مقدس، یک مؤلف الهی و یک مؤلف بشری دارند. به عبارت دیگر، مسیحیان معتقدند که خدا کتاب مقدس را به وسیله ی الهامات روح القدس تألیف کرده است و برای این منظور مؤلفانی از بشر را برای نوشتن آنها برانگیخته و آنان را در نوشتن به گونه ای یاری کرده که فقط چیزهایی را که او می خواسته است، نوشته اند.(1)

از نظر مسیحیان خدا مؤلف نهایی کتاب مقدس است، جز اینکه این عمل را از طریق مؤلفان بشری که کارگزاران وی بوده اند، به انجام رسانده است. مؤلفان بشری کتاب مقدس هر یک در عصری خاص می زیسته و به رنگ زمانه خود درآمده بوده اند. همچنین این مؤلفان مانند دیگر انسانها با محدودیتهای زبان و تنگناهای علمی دست به گریبان بوده اند. اصولاً مسیحیان نمی گویند که خدا کتابهای مقدس را بر مؤلفان بشری املاء کرده، بلکه معتقدند که او به ایشان برای بیان پیام الهی به شیوه ی خاص خودشان و همراه با نگارش مخصوص و سبک نویسندگی ویژه هر یک توفیق داده است.

گروه ناچیزی از مسیحیان نیز گمان می کنند کتابهای مقدس با همین الفاظ الهام شده اند و خدا پیام خود را کلمه به کلمه به کاتب بشری منتقل کرده و وی چیزهایی را که خدا املا نموده، با امانت ثبت کرده است. این نظریه با اعتقاد ربانیون قدیمی یهود شباهت دارد و تا اندازه زیادی با نظر مسلمانان پیرامون وحی شدن قرآن کریم مطابق است و از نتایج منطقی آن این است که وجود حتی یک اشتباه در کلمات کتاب مقدس محال باشد.

اعتقاد به عصمت لفظی کتاب مقدس یکی از اصولی است که مسیحیان معاصر معروف به «بنیادگرا» به آن استناد می کنند؛ زیرا اینان خواهان بازگشت به چیزهایی هستند که در نظر ایشان بنیادهای ایمان مسیحی است. اکثر متفکران کاتولیک، ارتودکس و پروتستان عصر حاضر نظریه ی یاد شده را مردود می شمارند. آنان به وحی لفظی کتاب مقدس عقیده ندارند و مسأله را پیچیده تر از این می دانند. مسیحیان میان اصل مژده نجات که برای بشر فراهم شده و شکل یا «ظرف» آن تفاوت قائلند. به عقیده ی همه مسیحیان، اصل پیام از خدا آمده و در نتیجه، حق است؛ اما شکل پیام تنها به خدا مربوط نمی شود، بلکه به عامل بشری نیز ارتباط پیدا می کند. این عامل بشری نویسنده ی کتاب است که مانند همه ی مردم محدود و در معرض خطاست. به عقیده ی کلیسای کاتولیک، ما با خواندن پیام خدا به چیزهایی می رسیم که خدا می خواسته از طریق نویسنده ی بشری بیاموزیم. گاهی این نویسنده ی بشری نظریات غلط یا اطلاعات اشتباه آمیزی دارد که اثر آن در متن کتاب باقی می ماند. جز اینکه این امر به شکل و «ظرف» پیام مربوط می شود و تأثیری بر اصل پیام ندارد.

پی نوشت:
(1). مسیحیان برای ادعا خود دلیلی اقامه نمی کنند و آن را مسلم می پندارند.

منبع: کلام مسیحی، توماس میشل، ترجمه ی حسن توفیقی، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، قم، 1377‏، ص 26.
نسخه چاپی