جایگاه زن در اسلام و حدود اختیاراتش در خانواده

پرسش :

جایگاه زن در خانواده و حدود اختیاراتش از نظر اسلام چه مقدار می باشد؟


پاسخ :
1 در نظام حقوقی اسلام زن باید به لحاظ پوشاک و خوراک و مسکن تامین شده و در مقابل  بر او واجب است که در برابر مرد تمکین جنسی نماید و از خانه بدون اجازه شوهر خارج نشود و از اموری که منافات با حق شوهر دارند خودداری نماید. پختن و تهیه غذا به لحاظ فقهی وظیفه زن نیست و همین گونه است مسائل و مطالب مربوط به مهمان­داری و ... 

2- زن در خانه امانت­دار اموال شوهر است و نمی­تواند اموال شوهر را بخشش و هدیه و هبه نماید، مگر با اجازه شوهر.

3- تاکید اسلام در نظام خانواده حاکمیت اخلاق است نه قانون. اسلام می­خواهد که محیط خانواده سرشار از محبت و مودت و همکاری و روحیه گذشت و ایثار باشد، چرا که خانه نه پادگان نظامی است و نه مسافر­خانه و موقعیتی موقت و گذرا، بلکه واحدی دائمی است که باید عمری با هم گذارند و این زندگی مشترک در سلامت روحی و اخلاقی و کسب فضایل آدمی بسیار راه­گشا و موثر است. در مقام مشورت اموری هست که نظر زن مقدم است و اموری هستند که نظر مرد مقدم است و اموری هستند که باید به توافق و همدلی دست یافت.

زن و مرد هر دو انسان هستند و در انسانیت مساوی هستند. زن و مرد هر دو حقوقی دارند و هیچ کدام بر دیگری برتری ندارند، البته در مقام انجام تکالیف و وظایف، تفاوتهایی طبیعی با هم دارند که این تفاوتهای طبیعی و تکوینی چه در بعد جسمانی و چه در بعد روانی منشأ بعضی از تفاوت­های حقوقی و تکلیفی شده است.

​​​​​​​منبع: حوزه نت
نسخه چاپی