نظر اسلام پیرامون توجه به دختران و حقوق آن ها

پرسش :

با توجه به اهمیتی که اسلام برای دختر قائل بوده و پیغمبر ما احترام زیادی به دخترشان داشته اند چرا والدین بی توجهی به دختران دارند؟


پاسخ :
به طور کلی باید به شما کاربر محترم عرض نماییم که اسلام نظری بسیار عقلانی به زن و مسائل او دارد و موضوع حقوق زن و مرد و مقایسه آنها در نظام‏ های حقوقی از مسائل بسیار قابل بحث و دارای گستره‏ ای بسیار وسیع است. اساسا این گفته که باید بین زن و مرد تساوی کامل برقرار باشد آیا گزینه صحیح و مبرهنی هست یا نه؟ نگرش به زن و مرد در نظام انسانی چگونه باید باشد؟ و ده ‏ها موضوع دیگر در این زمینه، از مباحث بسیار دقیق و قابل تأمل حقوقی است. اسلام و قرآن به همه این مسائل پاسخ داده است. در نظام تکلیف و برنامه تکامل انسانی هیچ تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد و تساوی کامل برقرار است.

برای دریافت بهتر این موضوع کافی است این آیه را به دقت بخوانیم: « ومن یعمل من الصالحات ... . هر که از زن و مرد مؤمن کاری شایسته کند به بهشت وارد می‏گردد و ذره ‏ای بها و ستم نمی ‏شود»[1] «ان‏المسلمین والمسلمات ... . خداوند کلیه زنان و مردان مسلمان ... برای همه آنها خدا مغفرت و پاداش بزرگ مهیا ساخته است». [2]

هم چنین آیات فراوان دیگر مانند: آیه 195سوره «آل عمران»، آیه 97 سوره «النحل»، آیه 40 سوره «غافر» آیه 13 سوره «حجرات» و ... اما در مسائل حقوقی، اگر مقصود از تساوی نظام عدل است، نظام حقوقی اصیل اسلام عین عدل است.

لازم است به این نکته تأکید شود که مساوات همواره عدل نیست. بلکه گاهی مساوات ضد عدل است. مثلا اگر یک کارگر ساده و یک متخصص عالی رتبه هر دو به مقدار مساوی مزد دریافت کنند، تساوی بین آنها برقرار شده ولی عدالت برقرار نشده است.

بنابراین این قضیه که مساوات همواره با عدالت است، گزینه‏ ای ناموجه می‏ نماید. اگر از این دریچه به نظام حقوقی اسلام نظر شود، درمی‏ یابیم که نظام حقوقی اسلام نظامی عادلانه است؛ مثلا در مورد ارث، مردان در مواردی دو برابر حق ارث زنان ارث می‏ برند که البته تساوی برقرار نیست، ولی عدل برقرار است؛ زیرا مردان موظف به پرداخت نفقه ‏اند و هم چنین به طور عام در زمینه ‏های فعال اقتصادی و .... اشتغال دارند.

روشن است اختصاص سهم بیشتری از میراث به جهت مسؤولیت افزون‏ تری است که نظام حقوقی اسلام برای آنان در نظر گرفته است..بنابراین هیچ گونه تبعیض و تضییع حقی در اسلام در مورد جنس مونث وجود ندارد و با استناد به محکمات قرآنی این تبعیض مردود بوده و باید تمامی موارد مشکوک با توجه به این اصل حل شوند. لذا در تفاوت هایی که در احکام و سایر مسائل بین زن و مرد می بینیم توجه به روحیات و شخصیت و جایگاه و منزلت زن وجود دارد نه اینکه اسلام به زنانا بی توجه بوده و یا آن ها از نظر رتبه ای از مردان پایین ترند.

برای توضیح بیشتر به کتاب‏های ذیل مراجعه فرمایید:
1. نظام حقوق زن در اسلام از شهید مطهری (رحمه الله)
2. زن در اسلام از علامه طباطبایی (رحمه الله)          

پی‌نوشت‌ها:
[1] سوره نساء، آیه 124
[2] سوره احزاب، آیه 35

​​​​​​​منبع: حوزه نت
نسخه چاپی