ریشه‌دار بودن نظام جمهوری اسلامی

پرسش :

بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در روز ۱۴ خرداد اشاره به قدرت و ریشه‌دار بودن نظام جمهوری اسلامی بود و اینکه هیچ نظامی در دنیا به‌قدر جمهوری اسلامی درباره‌ی زوال و نابودی و فروپاشی آن پیش‌بینی نشده و جالب آنکه تمام این پیش‌بینی‌ها هم غلط از آب در آمدند. این پیش‌بینی‌ها از اول انقلاب تا الان هم بوده. این قدرت و ریشه‌دار بودن در ساحت تاریخ ایران چطور ارزیابی می‌شود؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر یعقوب توکلی، محقق و پژوهشگر تاریخ معاصر و کارشناس مسائل سیاسی:

ببینید یک انگاره‌هایی در دنیا وجود داشت که اگر شما می‌خواهید حرکتی در دنیا انجام بدهید یا باید به شرق اتکا داشته باشید یا به غرب؛ یعنی باید آنگلوفیل یا روسوفیل باشید تا یکی از این قدرت‌ها شما را تحت حمایت خودش قرار دهد، امّا انقلاب اسلامی این انگاره را به هم زد. عده‌ای بر اساس این ذهنیت فکر می‌کردند چون انقلاب اسلامی خارج از حوزه‌ی نفوذ دو ابرقدرت است، نمی‌توان خارج از این تنفس و حرکت کرد،‌ ولی انقلاب اسلامی ثابت کرد که این روند و این نگاه اشتباه است.

در واقع قدرت خوداتکایی و مهم‌تر از همه قدرت ایمان توحیدی که در بین مردم ایران بود، انقلاب را به مراتب قوی‌تر و نیرومندتر کرد. البته مردم ایران و رهبری جمهوری اسلامی یک درک دقیقی از واقعیت قدرت جهانی داشته و دارند.

این درک دقیق از نظام قدرت اختاپوسی در جهان معاصر کمک کرد به اینکه واقعیت قدرت در نظام بین‌الملل را درست درک کنند؛ امّا از طرف دیگر شاهد یک افسانه‌ی عجیب‌غریب هستیم که آقایان گرفتار بحران توهم قدرت در دنیا هستند و آن انگاره‌ای که جهان سرمایه‌داری و کمونیستی بر ذهن مردم دنیا تحمیل کردند هنوز از ذهن آن‌ها جدانشده و به همین خاطر است که از طرف ملی‌گراها، روشنفکران سکولار، گروه‌های مسلح، گروه‌های تجزیه‌طلب و گروه‌های اقتصادی که وضعیت اقتصادی ایران را رصد می‌کنند، تحلیل‌های متعددی می‌شنویم که همه‌شان تصور می‌کنند جمهوری اسلامی به‌زودی ساقط خواهد شد.

در نشست سالانه‌ی منافقین در فرانسه، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آقای ترامپ گفت که سال ۲۰۱۹ در ایران خواهیم بود و در تهران جشن خواهیم گرفت. خب، این نشان می‌دهد که انگاره‌ی غلط چقدر بر ذهنشان مسلّط بوده و طی این سال‌ها چقدر اسیر انگاره‌های غلط بودند. البته دوام هم دارد و خاتمه هم پیدا نمی‌کند.

منبع: khamenei.ir
نسخه چاپی