نظر گلادستون سیاستمدار انگلیسی در مورد اسلام

پرسش :

«گلادستون» سیاستمدار انگلیسی خطرات اسلام را در چه چیزهایی دانسته است؟


پاسخ :
«گلادستون» سیاستمدار کهنه کار انگلیسى خطاب به نمایندگان مجلس عوام انگلیس گفت: تا سه چیز در میان مسلمانان است ما در خطریم:

1. «مادام القرآن یقرأ»؛ (تا زمانى که قرآن قرائت و تلاوت و حفظ و تفسیر مى شود).

2. «و مادام الکعبة تطاف»؛ (و تا زمانى که مسلمانان به حجّ رفته، و مناسک حجّ را بجا آورده، و بر گِرد خانه کعبه چرخیده و با فلسفه و اسرار حجّ آشنا مى شوند).

3. «و مادام محمّد یذکر اسمه على المآذن»؛ (و تا زمانى که صبح و شام نام محمّد بر فراز مأذنه ها بُرده مى شود)، و مردم فوج فوج براى اقامه نماز به سوى مسجدها هجوم مى برند، و متحد و یکپارچه به سمت قبله واحد نماز مى خوانند.

او پس از بیان مشکل، به راه درمان نیز اشاره مى کند. توجّه فرمایید: «علیکم بالقرآن فاحرقوه و علیکم بالکعبة فانهدموه»؛ (و باید قرآن را آتش زد و کعبه را ویران ساخت و نام محمّد را از ذهنها پاک کرد).(1)

منظور از آتش زدن قرآن، به فراموشى سپردن معارف و مضامین بلند آن و قناعت کردن به قرائت و روخوانى و ترتیل و مانند آن است. و منظور از خراب کردن کعبه، سوق دادن اعمال حجّ به سوى یک سفر سیاحتى و تجارتى است، تا فلسفه و اسرار حجّ محقق نشود. و منظور از به فراموشى سپردن نام پیامبر(صلی الله علیه و آله)، جایگزین کردن نام هاى دیگر به جاى نام آن حضرت است که کم و بیش بعضى از مسلمانان ناخواسته مجرى دستور این سیاستمدار کهنه کار انگلستان شده و نام هاى دیگر را بر نام پیامبر(ص) ترجیح مى دهند. هر چند هنوز هم نام محمّد براى پسرها، و فاطمه براى دختران، بالاترین آمار را به خود اختصاص داده است.

پی نوشت:
(1). تفسیر نمونه، مکارم شیرازى، ناصر، دار الکتب الإسلامیه، تهران، 1374 شمسی، چاپ اول، ج 4، ص 437.

منبع: داستان یاران، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازى، تهیه و تنظیم: ابوالقاسم علیان نژادى، ‏مدرسه امام على بن ابى طالب (علیه السلام‏)، قم‏، 1390 شمسی، ‏چاپ اول‏، ص 119.

نسخه چاپی