سرعت انتقال و علایم ابتلا به کرونای دلتا

پرسش :

سرعت انتقال ویروس کرونای دلتا و علایم ابتلا به آن چیست؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر عباس مؤمن زاده:
کرونای دلتا پنج تا ده برابر سرعت انتقال بیشتری دارد و به سرعت دیگران را گرفتار می‌کند. اگر یک فرد در یک خانواده گرفتار شود به سرعت دیگران نیز مبتلا می‌شوند. هر نفر مبتلا می‌تواند چهار تا پنج نفر را در جامعه درگیر کند، این از نظر شیوع بیماری است.
 

 علایم ابتلا به کرونای دلتا

وی افزود: بیماری هفت تا هشت علامت دارد که همه آنها با هم نزد یک نفر پیدا نمی‌شود برخی تب ۳۸.۵ درجه به بالا دارند که ممکن است بالاتر برود و به چهل هم برسد.

علامت شایع دوم بی حالی و ناتوانی ضعف است. بیماران حال ندارند و ضعیف هستند و مشکل دارند.

سوم یک سری علایم تنفسی است. ممکن است تعداد تنفس افزایش پیدا کند. شاید خانواده نتواند این افزایش تعداد تنفس را بشمارند یا درک کنند، پزشک می‌تواند متوجه مساله شود.

علامت چهارم سیاه شدن دور لب‌ها و زیر ناخن‌ها است که اسم آن سیانوز است، یعنی اکسیژن بدن کم شده است.

پنجم اینکه کسانی که سرفه می‌کنند شاید سرفه‌هایی شدید و پشت سر هم داشته باشند، سرفه‌ها تکرار شود و خلطی باشد و خلط کدر و تیره رنگ داشته باشد. شاید در قفسه سینه بین دنده‌ها و زیر قفسه سلبی فرو برود و در زمان نفس کشیدن و تو دادن نفس در دم این ناحیه فرو برود. غیر از این اگر عکس گرفته شود درگیری ریه معلوم است و می‌توان درصد را تعیین کرد.

ششم، بعد از این‌ها مشکلات قلبی وجود دارد و متاسفانه در بیماری کرونا این مشکلات بیشتر است. ضربان قلب افزایش پیدا می‌کند و تعداد آن زیاد می‌شود، تعداد ضربان قلب بالا می‌رود و نیاز است حتماً دکتر از این موارد مطلع باشد. دکتر باید تعیین کننده وضعیت بیمار باشد.

هفتم، همچنین مساله فشار خون که در بیماری تغییر پیدا می‌کند و شاید افت فشار خون داشته باشند. در آزمایشات اکسیژن بدن بیمار در هوای آزاد کمتر از ۹۰ است. هر چه پایینتر و کمتر باشد بیماری سخت‌تر و شدیدتر است ولی اگر از ۹۰ بیشتر باشد باید مرتباً اکسیژن اندازه گرفته شود و نوسان آن کنترل شود.

هشتم، در این بیماری امکان اسهال و استفراغ و اختلالات گوارشی وجود دارد. ممکن است این افراد میلی به خوردن غذا نداشته باشند. قند دیابت در این بیماران پیدا می‌شود و حتی دیابت آنها شدت پیدا می‌کند و شاید به تدریج قند خونشان بالا و بالاتر برود. هر کدام از این موارد به تنهایی بیماری خطرناکی را نشان می‌دهد امروز تمام ایران قرمز شده است. یعنی درگیری شدیدی در کشور است.
 

تأثیر واکسن زدن در ابتلای دوباره به کرونا

این کافی نیست که بگوییم واکسن زده شده است. واکسن زدن برای اینکه مجدداً گرفتار بیماری نشویم کافی نیست. باید شرایط بهداشتی را رعایت کنند. حتی کسانی که واکسن زده‌اند باید فاصله دو متر را با دیگران رعایت کنند. حتماً ماسک بزنند و حتماً مرتباً دستهایشان را با آب و صابون بشویند، آب و صابون بهتر از الکل است. تنها در جاییکه فرصت نیست و آب و صابون نیست باید با الکل یا با ژل‌ها دست را شست. واکسن سعی می‌کند زنجیره بیماری و واگیری را قطع کند. ولی افراد واکسن می‌زنند و به مهمانی‌های دست جمعی می‌روند و سفر می‌روند و در دورهمی ها هستند، اگر یک نفر مبتلا باشد می‌تواند همه را مبتلا کند. هر چه که می‌توانید بنویسید که مردم باید رعایت کنند. قطعاً واکسن خوب است و پیشگیری می‌کند ولی برای اینکه مجدداً گرفتار نشوند باید رعایت کنند.
 

شیوع بیشتر کرونای دلتا در کودکان

بیماری کرونای دلتا در کودکان بیشتر شایع شده، در نوع قبلی ابتلای بچه‌ها بسیار کم بود ولی امروز بیشتر کودکان درگیر می‌شوند. ولی کودکان معمولاً بیماری‌های زمینه‌ای ندارند و سالم و جوان هستند و ممکن است بیماری را بهتر پشت سر بگذارند ولی وجود بیماری زمینه‌ای از جمله آسم و دیابت نوع اول و بیماری‌های قلبی می‌تواند دوره بیماری را برای آن‌ها هم مثل بزرگتر ها و مسن‌ترها سخت کند.
 

راهکارهای تغذیه‌ای و دارویی درمان کرونا

چه راهکارهای تغذیه‌ای و دارویی می‌توان ارائه کرد؟ آیا کسانی که گرفتار بیماری می‌شوند باید به سرعت خود را به رماکز درمانی برسانند یا باید صبر کرد؟

باید در همان مراحل اولیه ابتدا به یک پزشک اطلاع بدهند. کسی که احساس می‌کند اتفاقی برایش افتاده باید در ابتدا خود را قرنطینه کند.

دومین کار این است که باید به دکتر کارشناس مراجعه کند. همه پزشکان کرونا را می‌دانند ولی به پزشکی که با درمان کرونا آشنایی بیشتری دارد مراجعه کنند یا اطلاع بدهند و اعلام کنند که چه علائمی دارند و باید همه چیز را به دکتر بگویند و دکتر باید راهنمایی کند و بگوید که اگر در چه وضعیتی قرار گرفتند چه کاری بکنند!؟ اگر مشکلات تنفسی پیدا کردند یا مشکلات قلبی پیدا شد یا اسهال و استفراغ پیدا شد یا تب به درجه بالایی رفت و تمام این موارد را روشن کند که آیا باید در بیمارستان معاینه شود چون لزوماً همه نیاز به بستری ندارند و فقط دکتر می‌بیند و معاینه می‌کند و دارو تجویز می‌کند امروز پروتکل‌های دارویی وجود دارد و فرم‌های خفیف و متوسط و اشکال سخت و شدید بیماری همه درمان‌هایی دارند و داروهای خاص خود را می‌طلبند.

بهتر این است که وقتی کرونا گرفتند براساس این طبقه بندی درمان شروع شود ولی آن به تشخیص دکتر است. وقتی دارو می‌گیرند اگر بیماری رو به وخامت پیدا کرد باید بستری شوند و کارهای دیگری برای بیمار صورت بگیرد.

منبع: خبرگزاری آنا
نسخه چاپی