بررسی ادعای بستن آب بر امام حسین علیه السلام در کربلا به تلافی جنگ بدر

پرسش :

می گویند مسلمانان در جنگ بدر، آب را به روی مشرکان بستند، در این صورت طبیعی است که نوادگان مشرکین آب را به روی فرزند پیغمبر (امام حسین علیه السلام) ببندند!


پاسخ :
فقط ابن هشام قضیه بستن آب بر مشرکان در جنگ بدر را، (آن هم از راویان مجهول) نقل کرده که طبق آن، پیش از آغاز جنگ بدر، رسول خدا صلّی الله علیه و آله دستور داد حوضچه ای درست و آن را پر از آب کردند و آنگاه چاه ها را پر کردند و نگذاشتند مشرکین به آب دسترسی پیدا کنند.(1)

اگر روایت یاد شده درست بود، کسانی که در کربلا آب را بر اهل بیت امام حسین علیه السلام بستند، باید به جنگ بدر استناد می کردند که این هم خود دلیلی بر نادرستی جریان منع آب در بدر است. آنها به منع آب بر عثمان استناد می کردند. زمانی که شورشیان خانه عثمان را محاصره کردند، روزهای آخر نگذاشتند آب به خانه عثمان برسد.

دستگاه تبلیغاتی معاویه، حضرت علی علیه السلام را به شرکت در قتل عثمان متهم کرد و در قضیه کربلا عبیدالله بن زیاد با اشاره به آن اتهام، دستور داد: همان گونه که آب را بر عثمان بستند، شما هم آب را بر حسین بن علی و یارانش ببندید.(2) در حالی که حضرت علی علیه السلام در قتل عثمان شرکت نداشت(3) و در همان زمانی که شورشیان آب را بر عثمان بسته بودند، حضرت علی علیه السلام سه مشک آب توسط حسنین علیهما السلام برای عثمان فرستاد.(4)
 
پی‌نوشت‌ها:
1. ابن هشام، السیرة النبویة، ج ۲، ص ۲۷۲.
2. طبری، تاریخ الامم و الملوک، ج ۵، ص ۴۱۲؛ بلاذری، انساب الاشراف، ج ۳، ص ۳۸۹؛ دینوری، الاخبار الطوال، ص ۳۷۵.
3. على علیه السلام فرمود: «و الله لقد دفعت عنه حتى خشیت أن أکون آثما؛ به خدا سوگند من آن قدر از عثمان دفاع کردم که می ترسم در پیشگاه خدا مسئول باشم.» (نهج البلاغه، خطبه ۲۴۰)
4. مسعودی، مروج الذهب، ج ۲، ص ۳۵۳.
 
منبع: پرسش ها و پاسخ های تاریخی، جلد اول، حجت الاسلام مهدی پیشوایی، ناشر: نشر معارف، چاپ اول، زمستان 1393، صص 183-182.
نسخه چاپی