پرسش :

با توجّه به تعميرات خانه كعبه، كه گاهى با حصار چوبى اين خانه از ديد مردم مخفى مى شود و فقط حجرالاسود قابل رؤيت است و در اطراف كعبه از محدوده طواف ظاهراً چيزى باقى نمى ماند، لطفاً به سؤالات زير پاسخ دهيد؟ الف( اگر مكلّف قبل از عزيمت به حجّ از اين جريان اطّلاع داشته باشد و بداند كه در محدوده معروف نمى تواند طواف كند، آيا احرامش صحيح است و در صورت صحّت آيا اين مورد از موارد اضطرار شمرده مى شود كه طواف خارج از محدوده معروف صحيح مى باشد؟ ب( آيا طواف در اطراف كعبه با وجود حصار چوبى صحيح مى باشد؟ چه مانع ديدن بيت اللّه شود و چه نشود؟ ج( در صورتى كه احرام و طواف در اين حالت صحيح نباشد اگر كار تعميرات ذكور طولانى شود، آيا كسانى كه قصد ورود به مكّه را دارند مى توانند بدون احرام و انجام مناسك وارد مكّه شوند؟


پاسخ :
جواب الف: احرام و طواف در اين حال صحيح است و ديدن خانه كعبه در صحّت مناسك معتبر نيست و طواف محدوده معيّنى ندارد; حتّى در حال اختيار; چه رسد به حال اضطرار.
جواب ب : طواف در هر دو حالت صحيح است; همان گونه كه در بالا اشاره شد.
جواب ج: بدون احرام و انجام مناسك نمى توان وارد مكّه شد و بر فرض كه طواف را در محدوده مقام و بيت لازم بدانيم اين جا از باب ضرورت در خارج از محدوده جايز است.
نسخه چاپی