پرسش :

مردى همسرش را با ميل خودش به سفر حجّ تمتّع برده و بعداً به علّت عدم سازش او را طلاق داده است، بعد از مدّتى با پيشنهاد زوجه و با مهريّه »مسافرت مكّه معظّمه و سفر كربلا در صورت امكان« ازدواج كردند كه اين ازدواج نيز به طلاق منجر شد و در مورد مهر بين آنها اختلاف شده است، در اين مورد سؤالاتى مطرح مى باشد: الف( چون زوج قبلاً همسرش را به سفر حجّ تمتّع برده لذا در موقع عقد مجدّد نيّت او از مسافرت مكّه معظّمه، سفر عمره بوده است، اكنون زوجه ادّعاى حجّ تمتّع دارد; از آن جا كه در عقدنامه چيزى جز كلمه مسافرت مكّه قيد نگرديده وظيفه او چيست؟ ب( هزينه سفر مكّه بر چه اساس و معيارى تعيين مى گردد؟ ج( آيا شرط امكان در اين جمله: »مسافرت مكّه معظّمه و سفر كربلا در صورت امكان« شامل مكّه و كربلا هر دو مى شود؟ آيا مهريّه مذكور، فقط در دوران زناشويى لازم الاجرا مى باشد يا بعد از آن هم معتبر است؟


پاسخ :
جواب الف: مى تواند او را به حجّ تمتع يا عمره ببرد.
جواب ب: بر اساس قيمت سازمان حج و زيارت مى باشد.
جواب ج: شرط امكان در هر دو مورد است و منظور اين است كه موانعى بر سر اين راه نباشد، و زوج در هر صورت بايد به آن عمل كند، و اگر از هم جدا شدند وسايل اين سفر را براى زوجه فراهم كند.


منبع: استفتائات حضرت آيت الله العظمي مکارم شيرازي(دامت برکاته)، ج1
نسخه چاپی