پرسش :

من ميوه ها و سبزي ها را دوست ندارم. چگونه مي توانم قادر به کاهش وزن باشم؟


پاسخ :
جواب: ميوه و سبزي ها تأمين کننده اکثر ويتامين ث، فيتوکميکال و فيبر مورد نياز بدن هستند لذا در هر رژيم غذايي لازمند، چه رژيم لاغري باشد و چه نباشد. تأسف باراين است که گرچه استفاده از اين نوع مواد غذايي براي تأمين سلامتي ضروري است ولي در رژيم غذايي خيلي از ما اين نوع مواد غذايي به اندازه کافي وجود ندارد. بنابراين براي سلامتي شما مصرف اين گروه از مواد غذايي ضروري است.
شايد شما (روزانه)مصرف انواع مکمل ها را براي تأمين 500 ميلي گرم ويتامين ث مدنظر قرار دهيد ولي مکمل ها هرگز به خوبي منابع واقعي و طبيعي نيستند. چرا که مصرف ميوه و سبزي به اندازه کافي با توجه به حجم بالا نقش به سزايي در پرکردن معده افراد چاق که معمولاً معده حجيمي دارند، خواهد داشت لذا به کاهش وزن آنان کمک شاياني مي کند.
حال توجه شما را به سه نکته اساسي ديگر که بايد بر روي آنها بينديشيد، جلب مي کنيم:
1-چرا شما اغلب ميوه و سيزي ها را دوست نداريد؟ آيا به اين دليل نيست که شما آنها را غذاهايي سالم و غيرلذيذ تلقي مي کنيد؟ قطعاً توصيه هاي خشک و بي اثر که باعث تنفر افراد به ويژه در دوران کودکي مي شود. هيچ اثري در کنترل وزن ندارد. اگر اين حالت تنفر در شما ايجاد شده است، شرکت در دوره هاي رژيم درماني به همراه رفتاردرماني برايجاد عادات غذايي شما تأثير مثبتي خواهد داشت.
2-اين موضوع به اين دليل است که حقيقتاً شما مزه و بافت آنها را دوست نداريد. با توجه به اينکه در سؤالتان اشاره به علاقه نداشتن به بيشتر اين نوع مواد غذايي کرده ايد، بنابراين بايد ميوه و سبزي هايي هم باشد که شما آنها را دوست داشته باشيد، بنابراين روي اين موارد متمرکز شويد و شايد موارد جديد ديگري هم امتحان کنيد که از آنها خوشتان بيايد. همچنين روي روش هاي جديدي براي تهيه و طبخ سبزي و ميوه ها تمرکز کنيد، معمولاً هيچ کس سبزي هاي بيش از حد پخته شده را دوست ندارد تا جايي که توان مالي داريد، انواع تازه تر و خوشمزه تر را خريداري کنيد. سيب هاي خشک و کهنه و يا گوجه فرنگي هاي بي مزه براي هيچ کس جالب نيستند.
3-در مورد مخلوط کردن سبزي ها در طبخ غذاهايي مانند: سوپ هاي پوره اي، پوره سيب زميني، نوشيدني ها، خوراک ها، ماکاروني، غذاهاي مخلوط کبابي و... فکر کنيد. همين طور درمورد ميوه ها سعي کنيد و آنها را به صورت پخته و کمپوت، آبميوه، نرم شده، پوره و... امتحان کنيد البته، به شرط آنکه به آن شکراضافه نکنيد. واقعيت آن است خيلي از ما تصور مي کنيم که رژيم غذايي سالم به معناي لذت نبردن از غذا مي باشد. واقعيت آن است که اين تصور غلطي مي باشد و شما خيلي از اوقات با ايجاد ترکيبي از ميوه ها مي توانيد هم از آن لذت برده و هم وزن کم کنيد.
اما شما مي توانيد بدون مصرف ميوه و سبزي ها، وزن خود را کاهش دهيد، نهايتاً به ياد داشته باشيد کاهش وزن تنها به يک غذاي خاص يا گروه غذايي تکيه ندارد.کاهش وزن به کاهش انرژي به وسيله کاهش دادن کل کالري دريافتي وابسته است (يا به وسيله افزايش سوختن انرژي در بدن). لذا اگر شما هنوز هم اصرار داريد، ميوه و سبزي مصرف نکنيد، بايد بدانيد گرچه کاهش وزن با مصرف نکردن سبزي ها و ميوه ها و بدون احساس گرسنگي سخت تر خواهد بود، اما امکان پذير است اما در پايان ذکر اين نکته ضروري است که اگر چه شما مي توانيد بدون سبزي و ميوه وزن خود را کاهش دهيد، ولي از آنجا که در سبد غذايي يک فرد سالم به ويژه در ميانسالي به بعد و نيز در خانم ها به دليل نياز بيشتر به ريزمغذي ها، تغيير عادات غذايي و داشتن ميوه و سبزي کافي ضروري است.
نسخه چاپی