پرسش :

سير بيماري ایدز، علايم و تظاهرات این بيماري چیست؟


پاسخ :
از زمان ورود عامل بيماري به بدن تا شروع علايم بيماري، مدت زماني طول مي‌کشد که به اين مدت، دوره نهفتگي يا کمون يا بدون علامت گويند. اين دوره به طور دقيق مشخص نيست، ولي فاصله ي زمان بين شروع عفونت تا ظهور بيماري از 6ماه تا 5 سال و حتي 10 سال مي‌تواند باشد. دوره کمون طولاني از اهميت خاصي برخوردار است، زيرا ممکن است ويروس در طي اين مدت به جامعه راه يافته و علايم باليني وقتي شناخته و ظاهر شود که ويروس ميزان وسيعي از جامعه را آلوده کرده باشد، زيرا در طي دوره کمون افراد آلوده از نظر ظاهري به هيچ وجه قابل تشخيص نيستند، ولي مي‌توانند بيماري را انتقال دهند.
از زمان ورود عامل بيماري به بدن تا شروع علايم بيماري، مدت زماني طول مي‌کشد که به اين مدت، دوره نهفتگي يا کمون يا بدون علامت گويند. اين دوره به طور دقيق مشخص نيست، ولي فاصله ي زمان بين شروع عفونت تا ظهور بيماري از 6ماه تا 5 سال و حتي 10 سال مي‌تواند باشد.
بيماري در 4 مرحله تظاهر پيدا مي‌کند، که البته همه آن‌ها به‌طور الزامي در افراد آلوده مشاهده نمي‌شود.
1- مرحله حاد عفونت که يک هفته بعد از آلودگي ايجاد مي‌شود و حدود 12- 6 هفته يا بيشتر طول مي‌کشد. فرد آلوده، علايم عمومي مثل تب، سردرد، بي‌اشتهايي، درد مفاصل، بزرگ شدن غدد لنفاوي، گلودرد و ... دارد که اغلب در اين مرحله بيماري تشخيص داده نمي‌شود. اين علايم 2- 1 هفته بعد از بين مي‌روند. اين علايم به طور کامل مشابه بيماري‌هاي عفوني مثل سرماخوردگي و ... بوده و به همين علت تشخيص بيماري در اين مرحله به ندرت امکان‌پذير است.
2- مرحله بدون علامت
3- مرحله عمومي پيش رونده
4- کمپلکس ايدز: عوارض مشخص اين دوره که آخرين مرحله بيماري است شامل تب بيشتر از يک ماه، اسهال، کاهش وزن به ميزان ده درصد، بي‌حالي، تعريق شبانه، خستگي و ... است. در نهايت به دليل نقص کامل سيستم ايمني، شخص مستعد ابتلا به انواع عفونت‌ها، سرطان‌ها و... مي‌شود.
نسخه چاپی