پرسش :

آنفلوانزای خوکی چيست؟


پاسخ :
آنفلوانزای خوکی بيماري تنفسی خوک‌ها است كه از ويروس آنفلوانزا نوع "A" نشات می‌گيرد. به صورت عادی اين ويروس به انسان ها آسيبی نمی‌رساند اما گاهی اوقات می‌تواند انسان‌ها را نيز آلوده كند. اغلب اوقات موارد انسانی آنفلوانزای خوكی نزد افرادی به وقوع می‌پيوندد كه در فاصله نه چندان دوری در نزديكی خوک‌ها به سر می‌برند اما امكان دارد ويروس از انسان به انسان ديگری منتقل شود.
نوع جديد آنفلوانزا كه در مكزيک و آمريكا كشف شد، تركيبی از ويروس‌های آنفلوانزای خوكی، انسانی و حاد پرندگان است.
علائم آنفلوانزای خوكی در ميان انسان‌ها به آنفلوانزاي انسانی يعنی تب، سرفه، گلودرد، سردرد، احساس سرما و خستگی شباهت دارد. برخی از افراد نيز پس از مبتلا شدن به اين بيماری دچار اسهال و استفراغ می‌شوند.
انتشار آنفلوانزای خوكی از دو راه صورت می‌گيرد؛ يكی تماس با خوک‌های بيمار و ديگري محيط آلوده و تماس با افرادی كه به آنفلوانزای خوكي دچار شده‌اند.
درباره داروهای موجود عليه آنفلوانزای خوكی، مقامات ذیصلاح در برخی از كشورها استفاده داروهای تاميفلو (Tamiflu) و رلنزا (Relenza) را در چارچوب درمان و پيشگيری از اين بيماری تجويز می‌كنند. اين داروی ضد ويروس می‌تواند از گسترش ويروس آنفلوانزا نزد بيماران و از پيچيدگی‌های بدتر بيماری جلوگيری كند.
نسخه چاپی