پرسش :

درباره تاریخچه بیماری آنفلوانزای خوکی توضیح دهید.


پاسخ :
اولین بار در جهان، بیماری آنفلوانزای خوکی در سال ۱۹۱۸ و ۱۹۱۹ گزارش شد که دنیا درگیر جنگ جهانی اول بود. موارد مشکوک در ابتدا در اسپانیا دیده شدند، اما سپس آمریکا نیز به ویروس این بیماری آلوده شد و در نتیجه ۵۰۰ نفر قربانی آن شدند.
احتمالاً بهترین نمونه کشف شده از آنفلوانزای خوکی یک اپیدمی آنفلوانزای خوكی در میان سربازها در سنگر دیكس نیوجرسى در سال ۱۹۷۶ میلادی است. براى تایید این بیماری در آن سال ۴ نمونه عکس سینه با استفاده از اشعه ایكس وجود دارد که ابتلا به سینه‌ پهلو را در حداقل ۴ سرباز تایید می‌کند و یک مورد مرگ نیز در آن زمان ثبت شده است. طبق مدارک همه این بیماران سابقاً سالم بوده‌اند. ویروس بیماری در یک محیط كارآموزى باعث آلودگی یک سرباز گشته بود و به نظر می‌رسد با پخش مجدود در بین سربازان انتشار یافته و پس از یک ماه بیماری ناپدید گشت.
منبع ویروس، زمان دقیق بروز آن در سربازهای مستقر در سنگر دیكس و علت انتشار محدود آن و همچنین ناپدید شدن بیماری همچنان ناشناس مانده است. آنفلوانزای سنگر دیكس به دلیل وجود یک ویروس جانورى در جمعیت انسانی متراکم در داخل سنگرها انتشار یافته و ممکن است تماس كامل با حیوانات آلوده در مکان شلوغ سنگر در فصل زمستان پیش آمده باشد. عامل ویروس مسبب این بیماری در سنگر دیكس آنفلوانزاى خوکی (H1N1) نامیده ‌شده بود.
یک بروز آلودگى آنفولانزاى خوک در خوک‌ها در ویسكانسین در ۱۹۸۸ میلادی مشاهده شد که منجر به چندین آلودگى انسان‌ها شد، اگرچه این حالت منتج به اپیدمی آنفلوآنزای خوکی نشد.
در سپتامبر ۱۹۸، نیز یک زن حامله ۳۲ ساله به دلیل سینه ‌پهلو بسترى شده بود و پس از ۸ روز مرد؛ یک ویروس آنفلوانزای خوکی كشف ‌شده بود. در شرح حال او شروع بیماری از چهار روز پیش ذکر شده بود، بیمار به یک نمایشگاه فستیوال خوک در شهر خود رفته بود و با خوک‌ها تماس نزدیک داشت.
در گذشته، (CDC) گزارشاتی از احتمال آلودگى انسان به ویروس آنفلوانزای خوک را طی دو سال دریافت كرد اما از دسامبر ۲۰۰۵، تا فوریه ۲۰۰۹، ۱۲ مورد آلودگى انسان به نوع مهاجم به انسان گزارش‌ شد.
دکتر پیتر کوان، استاد همه‌گیر شناسی و بهداشت عمومی در کالج دام پزشکی دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی معتقد است: " H1N1 که به نام آنفلوانزای اسپانیایی نیز شناخته می‌‍شود، به خاطر شیوع یک ویروس متفاوت که در سال 1918 پدیدار شد و باعث از بین رفتن تعداد قابل توجهی از خوک‌ها و انسان‌ها گردید، در آغاز "آنفولانزای خوکی" نامیده شد.
احتمال داده می‌شود که منشاء ویروس H1N1 سال 1918 یک پرنده وحشی بوده باشد ولی منشاء قطعی آن ناشناخته مانده است." آنفلوانزای اسپانیایی تا 50 میلیون نفر را در سراسر جهان به هلاکت رساند، که نزدیک به نیمی از آن‌ها جوانان بالغ و سالم بودند.
نسخه چاپی