پرسش :

راه‌های پیشگیری از آنفلوانزای خوكی چيست؟


پاسخ :
ویروس‌هاى H1N1 آنفلوانزای خوک، بسیار متفاوت با ویروس‌هاى H1N1 انسان است. بنابراین، واكسن‌های مورد استفاده براى آنفلوانزای فصلى انسان براى جلوگیری از ابتلا به ویروس‌هاى H1N1 آنفلوانزای خوكی نه در بدن خوک و نه در بدن انسان ایمنی ایجاد نمی‌کند. بنابراین تا زمان تهیه واکسن این نوع آنفلوانزا صرفا می‌توان به توصیه‌های پزشکی و سازمان‌های بهداشتی عمل کرد.
پزشکان در پاسخ به این سوال كه هر فرد چطور می‌تواند از خود و خانواده‌اش در برابر این بیماری مراقبت كند، اظهار می‌دارند: در حال حاضر باید احتیاط‌های معمول برای آنفلوانزا را انجام داد كه شامل پوشاندن جلوی دهان و بینی به هنگام عطسه و سرفه كردن با یک دستمال كاغذی كه باید پس از مصرف حتما دور انداخته شود و مخصوصا از عطسه كردن در كف دست باید خودداری شود. دستهایتان را باید مرتب بشویید و در صورت نبودن آب و صابون از ژل پاک كننده استفاده شود. اگر هم بیمار شده‌اید در خانه بمانید.
همان طور که هوشیاری در برابر آلودگی برای پیشگیری از ابتلای شما و خانواده‎تان به بیماری ضروری است، در صورتی که خود مشکوک به ابتلا به آنفلوانزا هستید، حتما هنگام عطسه و سرفه جلوی دهان و بینی خود را بگیرید. اگر دستمال به همراه ندارید، هنگام عطسه یا سرفه قسمت داخلی آرنج خود را در برابر دهان و بینی بگیرید تا دستانتان آلوده نشوند. احتیاط‌‎های معمول را به کار بندید. آنفلوانزای خوکی مانند هر نوع سرماخوردگی دیگر از راه تماس سرفه و عطسه منتقل می‌شود. دست‌های خود را به طور مرتب بشویید. اگر آب و صابون در دسترس نیست، می‌توانید از ژل‌های تمیزکننده دست استفاده کنید.
در مورد استفاده از ماسک برای پیشگیری از ابتلا و جلوگیری از شیوع این بیماری ‌مركز كنترل و پیشگیری امراض آمریكا معتقد است شواهد علمی كافی وجود ندارد كه تایید كند كه ماسک واقعا در خارج از تاسیسات مراقبت‌های بهداشتی كاربرد دارد.
در ادامه نیز چند توصیه جدی به همراه موارد عملی برای جلوگیری از بیماری خطرناک آنفلوانزای خوکی آمده است:

1- دست‎های خود را مرتباً بشویید: ذرات و قطرات کوچک ناشی از سرفه و عطسه بیماری را منتقل می‌کنند. این ذرات به دست‌های ما منتقل می‌شوند و بعد هر چیزی را که ما لمس کنیم آلوده کننده می‌شود.

راه صحیح دست شستن: به غیر از پشت و روی دست‌ها و انگشتان، زیر ناخن‌ها، بین انگشتان و دور مچ‌ها را به مدت کافی با آب گرم یا داغ کف مالی کنید و بعد خوب بشویید. دست‌های خود را نه تنها قبل از غذا خوردن و بعد از دستشویی رفتن بلکه بعد از استفاده کردن از حوله یا پوشاندن دهان بعد از سرفه یا عطسه بشویید.درست است تعداد دفعات خیلی زیاد می‌شود؛ درست مثل تعداد دفعاتی که اگر شما در اورژانش یا اتاق عمل مشغول به کار می‌بودید این کار را انجام می‌دادید.

2- وقتی عطسه یا سرفه می کنید دهان خود را بپوشانید: اگر دستمال ندارید از شانه یا گودی آرنج خود استفاده کنید. اگر این ذرات به لباس یا یقه شما منتقل شوند خیلی بهتر است از این‌که در هوا و بین افراد دیگر انتشار یابند. بعد دست‌های خود را بشویید. در ضمن اجسام صاف مثل سکه بیشتر از اجسام زبر و منفذدار مثل کاغذ ویروس را منتقل می‌کنند.

3- در خانه بمانید: اگر بیمار هستید در خانه بمانید و همیشه دست‌های خود را بشویید تا دیگران را آلوده نکنید.

4- صورت خود را لمس نکنید: دست‌های خود را از غشاهای مخاطی (چشم، دهان، بینی) دور نگه دارید. چون ویروس از این راه‌‎ها وارد بدن می‎‌شود.

5- از افراد بیمار دوری کنید.

6- توصیه‎‌های سازمان جهانی بهداشت درصورت ابتلا به بیماری: درخانه بمانید، استراحت بسیار، مصرف مایعات فراوان، پوشاندن دهان و بینی خصوصأ هنگام سرفه و عطسه، شستشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون، آگاه کردن افراد خانواده و فامیل از بیماری خود، مراجعه به پزشک در صورت شدت گرفتن علائم؛ نظیر تنگی نفس، ضعف و خستگی شدید، سردرد و سرگیجه شدید، استفراغ و تهوع غیر قابل کنترل.
نسخه چاپی