پرسش :

راه‌های درمان آنفلوانزای خوكی چيست؟


پاسخ :
واكسن‌های مختلفی در دسترس است كه خوک‌ها را در مقابل آنفلوانزای خوکی ایمن می‌کند. اما در حال حاضر هیچ واكسنی كه بتواند برای انسان‌ها در مقابل آنفلوانزای خوکی ایمنی ایجاد کند در دسترس نیست.
واكسن آنفلوانزای فصلى ممکن است بر ضد H3N2 خوکی كمک کننده باشد ولی مطمئنا به ایمنی و پیشگیری از آنفلوانزای خوکی نوع H1N1 کمک نخواهد کرد.
چهار دارو ضد ویروس متفاوت وجود دارد كه براى استفاده در ایالات متحده براى معالجه آنفلوانزا پروانه‌دار هستند: amantadine, rimantadine, oseltamivir and zanamivir. تا زمانی که ویروس‌ها به این چهار دارو حساس بوده‌اند می‌شد از هر چهار دارو استفاده کرد، اما ویروس‌هاى آنفلوانزای خوکی که جدیدا از انسان‌ها جدا كردند، به آمانتادین و ریمانتادین مقاوم هستند. حالا اداره سلامت ایالات متحده (CDC)، استفاده از” oseltamivir “ و “ zanamivir ” را برای معالجه و یا پیشگیری از آنفلوآنزای خوکی پیشنهاد می‌کند. بر اساس اعلام “CDC”، دو داروی “Tamiflu” و “Relenza” كه داروهای رایج برای مقابله با آنفلوانزا هستند، برای مقابله با تمام گونه‌های كنونی آنفلوانزای خوكی نیز مؤثرند.
داروهایی که در سال‌های گذشته برای درمان انواع قوی آنفلوانزا تولید شده‌اند، توانایی خوبی برای کمک به مبتلایان به آنفلوانزای خوکی دارند. در حقیقت همه‌‎گیری جهانی بیماری‌‎هایی مانند آنفلوانزای مرغی و سارس در سال‌‎های گذشته آمادگی مراجع درمانی را برای مقابله با همه‌‎گیری‎های جدید افزایش داده است.
این در حالی است که برخی از پزشکان معتقدند كه استفاده زیاد از داروهای ضد ویروسی می‌تواند میكروب‌ها را به این داروها مقاوم كند.
نسخه چاپی