پرسش :

در ایران چه اقداماتی برای مقابله با بیماری آنفلوانزای خوکی صورت گرفته است؟


پاسخ :
علاوه بر برگزاری سمینارهای مختلف برای بررسی جنبه های خطرناک این بیماری در داخل کشور، شرکت در جلسه اضطراری وزیران بهداشت كشورهای مدیترانه شرقی با هدف تصمیم‌گیری درباره برگزاری حج عمره و تمتع در قاهره یکی دیگر از اقدامات ایران در این زمینه است.
در حال حاضر پنج شركت از كشورهای فرانسه، انگلستان، آمریكا، سوئیس و آلمان در زمینه تولید این واکسن فعالیت می‌کنند و از این بین، سه شرکت با ادعای دست‌یابی به فن‌آوری تولید آن و کسب مجوز اولیه از سازمان بهداشت جهانی در حال مذاکره برای ثبت در کشورها هستند اما هنوز از میزان اثربخشی و عوارض كاهش این واكسن‌ها اطلاع دقیقی در دست نیست.
با وجود دانش فنی تولید واکسن آنفلوانزای نوع آ در کشور، تنها مشکل موجود در این راه را عدم دسترسی به مقادیر کافی است. طرح تولید این واكسن در ایران به صورت پروژه‌ای مشترك و ملی با سازمان بهداشت جهانی ادامه دارد که در حال حاضر در مرحله مذاكره برای این پروژه مشترك هستند و پس از قدری پیشرفت در زمینه‌ تولید واكسن آنفلوانزای فصلی، می‌توان در خصوص آنفلوانزای نوع آ (H1N1) هم قدم‌های خوبی برداشت.
دكتر لنكرانی وزیر سابق بهداشت ایران با اشاره به وجود مقادیر كافی داروی مورد نیاز آنفلوانزای نوع آ (H1N1) اسلتامیویر(تامیفلو) در کشور گفت: برخی از كشورها از این داروها برای پیشگیری از این بیماری استفاده كرده‌اند و هم‌اكنون با بحران مقاومت به دارو مواجه شده‌اند، از این رو تاكید ما بر مصرف دارو تحت پروتكل درمانی است، البته داروی رده سومی به نام (رلنزا) هم به مقادیر مورد نیاز سفارش داده‌ شده است.
وی، با بیان این كه ایران از معدود كشورهایی است كه ماده اولیه داروی موثر بر آنفلوانزای نوع آ را در داخل تولید می‌كند، گفت: هزینه تمام شده این دارو یك سوم نوع وارداتی آن است. البته اقدامات دیگری از قبیل آماده‌سازی سیستم بهداشتی - درمانی تخت‌های مراقبت ویژه و اتاق‌های ایزوله نیز برای بیماران احتمالی آنفلوآنزای نوع آ در كشور در نظر گرفته شده است.
نسخه چاپی