پرسش :

آيا امام زمان (عج) زن و فرزند دارند؟


پاسخ :
شرح پرسش:
آيا امام زمان (عج) زن و فرزند دارند؟ اگر دارند، كجا اقامت دارند و آيا شناخته شده‌‏اند و يا به طور ناشناس زندگى مى‏‌كنند؟

پاسخ:
آيت الله صافى گلپايگانى در اين زمينه مى‏‌فرمايد:
بايد متذكر بود كه خفاء امر امام زمان (عج)، در پاسخ اين سؤال نيز تأثير مى‌‏گذارد و لذا به طور يقين نمى‌‏توان به آن پاسخ داد؛ زيرا در اين زمينه، احاديث و روايات اطمينان بخشى در دست نداريم. بعضى از رواياتى هم كه در دسترس است، با چشم پوشى از وضع سند و متون آن‏‌ها، يا از جهت اختلاف نسخه يا غرابت متن، ضعف دارند. از حيث اختلاف نسخه، مثلا روايتى را شيخ طوسى (ره) به اين صورت از امام صادق (ع) نقل كرده است: «لا يطلع على موضعه احد من ولده و لا غيره؛(1) از مكان ايشان هيچ كس اطلاعى ندارد؛ حتى احدى از فرزندانش» كه ظاهر آن بر وجود فرزندانى براى ايشان دلالت مى‌‏كند. اما اين روايت در كتاب «الغيبة» نعمانى چنين آمده است: «لا يطلع على موضعه احد من ولى و لا غيرهم؛ و با وجود اين اختلاف، استناد به جمله‏‌ى اول براى اثبات فرزند داشتن امام زمان (عج)، استناد صحيحى نيست؛ به ويژه كه جمله‌‏ى دوم از برخى جهات - مانند علو سند و لفظ حديث - معتبرتر به نظر مى‏‌رسد. از حيث غرابت متن، مى‌‏توان به خبر كمال الدين انبازى و خبر زين الدين مازندرانى اشاره كرد كه به خاطر ضعف ظاهرى كه در متن آن‏هاست، قابل استناد نمى‏‌باشند.
برخى ديگر، همچون فقرات برخى از ادعيه و زيارات نيز صراحت ندارند و قابل حمل بر عصر ظهور مى‌‏باشند. علاوه بر اين، با فرض اين كه دلالتى هم در اين زمينه داشته باشند، حداكثر اصل متزوج بودن و فرزند داشتن ايشان را بيان مى‏‌كنند و متعرض خصوصيات و تفصيلات نمى‌‏باشند.
خلاصه اين كه، اگر چه همسر و فرزند داشتن ايشان محتمل است، اما در بررسى اخبار و احاديث به حديث معتبرى كه موجب اطمينان و به ويژه متضمن تفاصيل اين موضوع باشد، نرسيديم و دنبال كردن اين موضوع، ضرورتى هم ندارد. چنان كه وضع حضرت خضر (ع) نيز كه به اتفاق شيعه و سنى در حيات است، از اين جهات بر ما نامعلوم است. همچنين وضع حضرت عيسى (ع) با اين كه زنده است، در اين امور عادى از جهات متعدد نامعلوم مى‌‏باشد.

پی نوشت:
1. الغيبة، ص 102.
منبع: پاسخ به ده پرسش،آيت الله صافى گلپايگانى، صص 53 - 55؛ با اندكى تلخيص
نسخه چاپی