پرسش :

با توجه به تجرد روح، چرا گفته مي‏شود که بعد از مرگ، ارواح مؤمنان در يک جا و ارواح کفار در جايي ديگر هستند؟


پاسخ :
عوالم مادون اسما و صفات الهي، سه تا هستند: عالم ماده، عالم برزخ )مثال(، و عالم قيامت )نفس يا عقل( و نيز بيان کرديم عالم برزخ حد واسط بين عالم ماده و عالم تجرد است.
با توجه به اين مطلب، دو نکته را بايد مد نظر قرار داد: نکته‏ي اول اين که وعالم برزخ، عالم تجرد محض نيست که هيچ گونه زمان و مکاني در آن جا متصور نباشد و چون حد واسط عالم تجرد و عالم ماده است، از برخي از خصوصيات هر دو مرتبه برخوردار است؛ يعني در عين اين که ماده از آن جا غايب است، اما شکل، صورت، بعد و اموري ديگر و لذا مکان به يک معنا در آن جا وجود دارد.
اين حد واسط بودن برزخ نسبت به عوالم ماده )دنيا( و تجرد )قيامت(، موجب مي‏شود که در آن جا ارتباط انسان با اين دنيا کاملا قطع نشود که از مهم‏ترين شواهد اين مطلب، بهره‏بردن مردگان از ثمرات و بقاياي اعمال خير خود و ديگران مي‏باشد. به همين ترتيب، اين که اشاره شده است ارواح مؤمنان در جايي حضور پيدا مي‏کنند، بر همين علقه و رابطه و بر نوعي شرافت براي آن مکان، دلالت دارد.
در همين باب، علامه طباطبايي »ره« مي‏فرمايد: »در برخي روايات، زمين به عنوان محلي براي بهشت و جهنم برزخي و نيز محلي براي ديدار اموات با خانواده‏شان و... تعيين شده است. اين مطلب، حمل بر اين مي‏شود که علقه‏ي مادي ارواح کاملا قطع نمي‏شود و حقيقت امر نيز چنين است.
در برخي از اخبار آمده است که بهشت برزخ در وادي السلام، دوزخ آن در وادي برهوت و صخره‏ي بيت المقدس، محل اجتماع ارواح است. (در فروع کافي، ج 3، ص 243 - 246، پنج حديث در اين باب آمده است، به نقل از پاورقي‏هاي صادق لاريجاني بر »انسان از آغاز تا انجام«، ص 288)
در روايات ديگري آمده است که ائمه‏ي اطهار )ع( ارواح مردگان را در مکان‏هاي گوناگوني مشاهده کرده‏اند. (در بصائر الدرجات، باب مفصلي مشتمل بر 19 حديث در اين زمينه وجود دارد. در ص - 472 - 281؛ به نقل از منبع پيشين) چنين مطلبي در مورد کرامات اولياي صالح بيش از حد حصر، نقل شده است. همه‏ي اين مطالب، امور ممکنه‏اي هستند که کاشف از نوعي علقه‏ي ارواح به خاطر شرافت مکان،زمان و يا حال است.« (»انسان از آغاز تا انجام«، ص 88)
نسخه چاپی