پرسش :

آيا تجويز ازدواج موقت، ترويج هوس‏رانى و مخالف حفظ نظام خانواده نيست؟


پاسخ :
بى ترديد، همه‏ى اديان آسمانى بر ضد هواپرستى و هوس‏رانى قيام كرده‏اند و اسلام نيز هواپرستى را در رديف بت‏پرستى قرار داده و آدم ذواق - كسى كه هدفش كام‏جويى از زنان مختلف است - را ملعون معرفى كرده است؛ اما در عين مبارزه با هواپرستى، اسلام رياضت را نيز مردود مى‏شمارد و از نظر اسلام، تمام غرايز انسان بايد در حدود اقتضاى طبيعت پاسخ داده شود.در اسلام آنچه اصل است ازدواج دائم و تشكيل كانون دائمى خانواده است، اما اگر كسى به دلايل مختلف از عهده‏ى تشكيل خانواده بر نيامد، چه كار بايد بكند؟
براى مثال، خاصيت عصر جديد اين است كه فاصله‏ى بلوغ طبيعى را با بلوغ اجتماعى و قدرت تشكيل خانواده زياد كرده است و در چنين شرايطى با طبيعت و غريزه چه كنيم؟ آيا جوانان حاضرند يك دوره رهبانيت موقت را طى كنند تا امكانات ازدواج دائم فراهم شود؟ و به فرض كه جوانى حاضر شود، آيا طبيعت از ايجاد عوارض روانى ناشى از ممانعت از اعمال غريزه‏ى جنسى صرف‏نظر مى‏كند؟ راه ديگر اين است كه كمونيسم جنسى را بپذيريم و اجازه دهيم يك پسر با صدها دختر و يك دختر با صدها پسر رابطه‏ى نامشروع داشته باشد و دختر چندين بار سقط جنين كند و... در آن صورت، آيا چنين پسران و دخترانى با چنين روابطى در دوران تحصيل، بعدا مرد زندگى و زن خانواده خواهند بود؟ اما راهى كه اسلام پيشنهاد مى‏كند، ازدواج موقت است كه در درجه‏ى اول زن را محدود مى‏كند - كه در آن واحد، همسر دو مرد نباشد - و بديهى است كه محدود شدن زن، مستلزم محدود شدن مرد نيز هست. بدين ترتيب، جوانان دوران تحصيل خود را مى‏گذرانند، بدون اين كه مجبور به رهبانيت يا مبتلا به كمونيسم جنسى شوند.
در پايان بايد توجه كرد كه بر خلاف آنچه در سؤال مطرح شده، ازدواج موقت به حفظ نظام خانواده در كل اجتماع نيز كمك مى‏كند. غربيان وجود عده‏اى زن بدكاره را در محل معينى از هر شهر تحت نظر دولت لازم مى‏دانند، زيرا مردان مجردى كه قادر به ازدواج نيستند، را خطر بزرگى براى خانواده‏ها مى‏دانند. ]به علاوه، زنان بيوه‏اى كه طعم ازدواج را چشيده‏اند و ديگر كسى با آنان ازدواج دائم نمى‏كند، نيز مى‏توانند خطر ديگرى براى خانواده‏ها به حساب آيند.[ و ازدواج موقت، بهترين راه‏حل اين معضل است. )مرتضى مطهرى، نظام حقوق زن در اسلام، صص 45 - 54 و 65 - 67. توضيحات بيشتر در اين زمينه در پاسخ سؤال اول فصل بعد خواهد آمد. .
نسخه چاپی