پرسش :

چگونه به تاریخ و احادیث نقلی، از جهت صحت انتساب به معصومین(ع) یقین حاصل کنیم؟


پاسخ :
1- حوادث تاریخی و احادیث منقول از اولیاء خداوند به جهت صحت انتساب و عدم آن یکدست نیستند دسته‌ای از آنان قطعی و متواتر هستند و جای تردیدی در این حوادث یا اخبار نیست چنان چه در تاریخ بشری چنین قضایایی کم نیستند. این که کورش کبیر پادشاه ایران بوده است جای تردید ندارد و این که اسکندر مقدونی به ایران حمله کرده است جای تردید و دو دلی وجود ندارد. دسته‌ای دیگر از اخبار و حوادث تاریخی از این قطعیت برخوردار نیستند که برای دست‌یابی به صحت و سقم آنان باید از راههای دیگر بهره‌ جست.
2- حوادث تاریخی و اخبار مربوط به اولیاء خداوند باید اولاً معقول و ثانیاً سازگار با قرآن کریم و اخبار قطعی و اصول مسلم دینی باشند و ثالثاً باید قرینه‌های تاریخی و نقلی بر صحت آنان اقامه شود. و در خصوص راویان و افکار و منش آنان تحقیق جدی شود که اصطلاحاً در علم «رجال» این مهم مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.
3- به طور کلی هم مضمون و هم راویان و هم قراین نقلی در صحت انتساب یک خبر یا حادثه به معصومین مؤثر است و این کار به عهده انسانهای خبره و دانشمند این رشته است که مجموعه قواعد و شیوه‌های اثبات حدیث صحیح از ناصحیح در علم «درایة الحدیث» تدوین شده است. شما می‌توانید به کتاب «درایة الحدیث» مرحوم کاظم مدیر شانه‌چی مراجعه فرمایید.
منبع: پایگاه حوزه
نسخه چاپی