پرسش :

يک مشکل حقوقي براي من پيش آمده که اگر امکان دارد ميخواستم من را راهنمايي بفرمائيد. من سالهاست در بورس اوراق بهادار فعاليت ميکنم. به واسطهء نيازي که به اطلاعات و تحليل در بورس هست روزانه چندين روزنامه و سايت تحليلي را مطالعه ميکنم و در تالارهاي گفتمان هم مطالب رو با دوستان مشورت مي کنيم. همچنين مطالب جالبي را که از جاهاي مختلف به دست مي آوريم با ذکر منبع در تالار گفتمان قرار ميدهيم. يکي از سايتهايي که من استفاده ميکنم سايت ايران تحليل است که به تازگي به بورس24 تغيير نام داده. من بعضي مواقع مطالبي از اين سايت را با ذکر منبع در تالار گفتمان بورسي نقل قول ميکردم. از طرفي ياد آور ميشوم که هيچ گونه نوشته اي مبني بر عدم رضايت سايت مذکور براي نقل قول مطالب با ذکر منبع وجود نداشت. در سايت جديد که هنوز 20 روز از بازگشايي آن نگذشته در قسمتي به نام تعهدات متقابل از کاربران خواسته شده که مطالب سايت را در جاهاي ديگر نقل نکنند که البته اين خود خلاف قانون بورس مبني بر اطلاعات آزاد و مساوي براي همه است. به هر حال.... من طي نامه اي از مديريت سايت مذکور سؤال کردم که در زير نامه را ميبينيد: با عرض سلام و خسته نباشيد. آيا نقل مطالب ايران تحليل در تالارهاي گفتمان با ذکر منبع از نظر قانوني خلاف است ؟ ضمن اينکه در سايت قبلي قوانيني مبني بر عدم نقل قول مطالب نداشتيد و در سايت جديد من الآن ديدم که بخشي به نام تعهدات متقابل قرار داديد. و اونجا هم ذکر نشده که با ذکر منبع نقل قول اشکال داره يا نه. چون تو اکثر سايتها مينويسند نقل قول با ذکر منبع بلامانع است. من بواسطهء همين تصور بعضي مطالب شما رو در تالارهاي گفتمان نقل قول ميکردم. آيا اين کار غير قانوني بوده ؟! در حالي که اين بيشتر جنبهء تبليغ براي شما دارد در جواب اين نامه مديريت گفتند که کار من غير قانوني بوده و حتي با ذکر منبع هم مشکل دارد. و همان روز در سايت خودشان اين مطلب را وارد کردند و داخلي پرانتز نوشته اند که نقل قول مطالب اين سايت حتي با ذکر منبع خلاف است !! به هر حال من باز هم طي نامه اي به مديريت اعلام کردم با توجه به اينکه قبلا" همچين چيزي ذکر نشده بوده و من هم کارم سهوي بوده و از عدم رضايت شما اطلاعي نداشتم هر چند تمام نقل قولها با ذکر سايت شما بوده ولي باز معذرت ميخواهم و تقاضاي بخشش دارم و قول ميدهم با توجه به دانستن اين موضوع اين اشتباه غير عمد من که هيچ گونه نفعي هم براي من نداشته تکرار نشود. در جوابيه اي که ايشون فرستادن با کمال تعجب من را تهديد کردند که از طريق ادارهء آگاهي من را تحت تعقيب قرار دادند و شکايت کرده اند و... که چرا مطالبشان را در سايت ديگري نقل قول کردم. خلاصه اينکه صحبتهاي ما به جايي نرسيد.....من انسان آبروداري هستم و خانوادهء مذهبي دارم. اين اشتباه هم کاملا" سهوي و بدون اطلاع بوده. حالا ميخواستم بدونم از نظر قانوني چه مشکلاتي امکان دارد براي من پيش بيايد و حکم قضايي آن چيست؟ با تشکر از راهنمايي شما.


پاسخ :
بسمه تعالي
مطابق ماده 7 قانون حمايت حقوق مولفان و مضنفان و هنرمندان مصوب 11/10/1348 ، نقل از اثرهايي كه انتشار يافته و استناد به آنها به مقاصد ادبي ، علمي و فني و آموزشي و تربيتي و به صورت انتقاد و تقريظ با ذكر ماخذ در حدود متعارف مجاز است .
فلذا استفاده از مطالب همه وب گاهها و وب لاگها با شرايط فوق و با ذكر منبع آزاد است مگر اينكه پديدآورنده مطالب صراحتا استفاده از آنها را منع كرده باشد .
با توجه به مراتب فوق اقدام شما تا كنون غير قانوني نبوده و مجازاتي نيز بر آن مترتب نيست ، لكن با توجه به منع جديد سايت مذكور از استفاده و انتقال مطالب خودداري فرماييد .
www.hvm.ir

نسخه چاپی