پرسش :

رابطه دوستى من با دخترى براى ازدواج، به صورت عشقى پاك و مقدس است، نه رابطه‏اى هوس‏آلود. آيا چنين رابطه‏اى اشكال دارد؟


پاسخ :
افزون بر خطرهايى كه اين‏گونه رابطه‏ها دارد )ر.ك: ص 43-41(، بايد توجه داشته باشيد كه احساسات عاشقانه نيز برخاسته از همان غريزه جنسى و از آثار روانى آن است؛ بنابراين، نبايد اين احساسات به ظاهر پاك و مقدس، شما را بفريبد.
براساس تجارب چندساله نگارنده در جايگاه مشاور، موارد بسيارى از رابطه‏هايى كه اين‏گونه پاك و مقدس به آبروريزى و بى‏عفتى انجاميده است.
يادتان باشد كه جوانيد و سرشار از عاطفه و در اوج غرايز جنسى و به طور قطع، توانمندتر از حضرت اميرالمؤمنان، على )عليه‏السلام( نيستيد كه به زنان جوان سلام نمى‏كرد و مى‏فرمود:
مى‏ترسم صدايشان مرا خوش آيد و زيادتر از پاداشى كه مى‏جويم، )گناه( به من برسد! ) كلينى، كافى، ج 2، ص 648. .
شما از حضرت موسى )عليه‏السلام( با ايمان‏تر نيستيد كه وقتى پشت سر دختران شعيب راه مى‏رفت، به آن‏ها گفت: بايستيد و پشت سر من بياييد و راه را به من نشان دهيد.
شما وارسته‏تر از حضرت يوسف )عليه‏السلام( نيستيد كه خداوند فرمود اگر مقام عصمت و نبوت يوسف و كمك ما نمى‏بود، ممكن بود در برابر وسوسه‏هاى زليخا به خطا رود. ) يوسف )12(،24. .
دختران ما به طور قطع از حضرت مريم )عليهاالسلام( پاكدامن‏تر نيستند كه وقتى جبرئيل در شكل جوانى زيباروى ظاهر شد فرمود:
انى أعوذ بالرحمن منك. ) مريم )19(، 18. .
من از تو به خداى رحمان پناه مى‏برم.
اگر ادعا كنيد كه در ديدارهايتان بر اساس همان عشق پاك، ضوابط دينى و اخلاقى را رعايت مى‏كنيد و خود را به گناه آلوده نمى‏سازيد، همين كه از رابطه عاطفى با هم احساس لذت مى‏كنيد و همين كه با ديدن همديگر و حتى ياد و خاطره هم تپش قلبتان شديدتر مى‏شود، معنايش اين است كه رابطه‏اى عادى نيست و هشدار دهنده است.
گذشته از اين، چون در اين رابطه عاشقانه، عواطف خرج مى‏كنيد، وقتى با ازدواج به هم مى‏رسيد )البته اگر برسيد(، نخواهيد توانست آن‏گونه كه لازمه زندگى زناشويى است، عاطفه خرج هم كنيد و عشق و صفا و صميميتى كه لازمه زندگى مشترك و ستون خيمه زندگى زناشويى خواهد بود كمرنگ خواهد شد
نسخه چاپی