پرسش :

آيا رابطه‏هاى منطقى و بر اساس ظوابط شرع بين خانم و آقا در محيط كار براى ازدواج اشكالى دارد؟


پاسخ :
رابطه‏هاى منطقى و بر اساس ضوابط شرع كه هيچ‏گونه گناهى بين دختر و پسر اتفاق نمى‏افتد، در محيط كار، در دانشگاه يا در ارتباطات فاميلى اشكالى ندارد.
مراجع تقليد فتوا داده‏اند كه ارتباط شغلى اگر باعث مفسده نشود و موازين شرع در آن رعايت شود، اشكال ندارد. ) نرم افزار پرسمان 2 )www.porseman.org( استفتا از مراجع. .
بر اساس فتاواى فقيهان، مردها مى‏توانند با نامحرم صحبت كنند به اين شرط كه به قصد لذت و ريبه نباشد و با اين صحبت كردن به گناه آلوده نشوند؛ ) سيد مسعود معصومى، احكام روابط زن و مرد، ص 137. البته خوب است به قدر ضرورت بسنده كنند؛ چون فرموده‏اند كه صحبت كردن با نامحرم به غير ضرورت مكروه است؛ خصوصا اگر مخاطب، جوان باشد. . .
خانم‏ها نيز مى‏توانند با نامحرم صحبت كنند به شرط آن كه به قصد لذت و ريبه نباشد؛ صداى خود را ترقيق و تلطيف نكنند )برابر است با نازك و كش‏دار و با كرشمه سخن نگويند( و ترس از فتنه نباشد؛ 142. پس اگر رابطه شما با حفظ موازين شرع و عرف باشد، به اين معنا كه ديگران، رابطه شما را رابطه‏اى احساسى و عاشقانه نمى‏دانند و شما را دوست دختر و دوست پسر نمى‏پندارند، اشكالى ندارد و اگر به ازدواج بينجامد، مشكلى ايجاد نخواهد كرد )ر.ك: ص 43-41(.
نسخه چاپی