پرسش :

‏ به دخترى علاقه‏مندم كه در كشور ديگرى زندگى مى‏كند و او را از نزديك نديده‏ام. آيا مى‏توانم به صورت غيابى و وكالتى با او ازدواج كنم؟


پاسخ :
ازدواج وكالتى اشكال شرعى ندارد. مى‏توانيد به پدر يا برادر خود وكالت دهيد كه از طرف شما مدارك مربوطه به ازدواج را امضا كند؛ اما با توجه به اين كه ازدواج، مهم‏ترين رخداد زندگى شما است، ارزش سفر را دارد و بايسته است كه دختر را از نزديك ببينيد و فرايند خواستگارى را )ر.ك:ص 147-109( انجام دهيد.
ممكن است ويژگى‏هاى او را از ديگران شنيده باشيد؛ اما احساس از طريق ديدن، تفاوت چشمگيرى با شنيدن دارد؛ شنيدن كى بود مانند ديدن.
رسول گرامى اسلام )صلى الله عليه وآله( به مغيرة بن شعبه كه با خانمى ازدواج كرده و پيش‏تر او را نديده بود فرمود:
اگر قبل از ازدواج، او را مى‏ديدى احتمال توافق بيشتر بود. ) على مشكينى، ازدواج در اسلام، ص 53. .
اگر امكان مسافرت نداريد و حتما مايليد با آن دختر ازدواج كنيد، شتابزده عمل نكنيد و پس از خواستگارى رسمى و زير نظر خانواده‏ها، با تماس‏هاى تلفنى، از طريق پيامك و نامه‏نگارى يا چت و ديدن عكس او، با وى بيشتر آشنا شويد.
بر اساس فتاواى فقيهان شيعه، پسرى كه مى‏خواهد با دخترى ازدواج كند، مى‏تواند تلفنى با او صحبت كند به اين شرط كه احتمال موافقت و رضايت دختر داده شود؛ قصد لذت و ترس از افتادن در حرام نباشد و مفسده‏اى نداشته باشد. ) سيد حجت موسوى خويى، احكام ازدواج دائم و موقت، ص 132و133. .
ارتباط از طريق پيامك، چت و نامه‏نگارى هم اگر به صورت جدى و بدون اظهار عشق باشد و با رعايت ضوابط شرعى )با قصد لذت نباشد و به گناه آلوده نشوند(، اشكالى ندارد. ) سيد مسعود معصومى، احكام روابط زن و مرد، ص 137. .
درباره‏ى نگاه كردن به عكس دختر نيز براى ازدواج فرموده‏اند:
نگاه كردن مرد به عكس زنى كه حجاب كامل را رعايت نكرده است، به قصد ازدواج و به قصد آگاهى از زيبايى وى جايز است؛ اگر به قصد لذت نباشد. ، ص 174. .
نسخه چاپی