پرسش :

من در انتخاب همسر بسيار سخت‏گيرم. مى‏خواهم بدانم در مسأله ازدواج تا چه حد بايد سخت گرفت؟


پاسخ :
دقت در ازدواج و انتخاب همسر، بسيار خوب و مطلوب است.
امام صادق )عليه‏السلام( فرمود:
)در ازدواجت كمال دقت را به خرج ده و( ببين كه وجودت را كجا مى‏نهى و چه كسى را شريك مال و آگاه به اسرار و امانتت قرار مى‏دهى. ) كلينى، كافى، ج 5، ص 323. .
ازدواج، مهم‏ترين اتفاق زندگى انسان است و به اين دليل اهميت دارد كه ثمره‏ى آن، وجود انسان خواهد بود.
مرحوم علامه جعفرى رحمه‏الله مى‏گويد:
برتراند راسل به من نوشت كه چرا اسلام اين همه به ازدواج اهميت مى‏دهد و اين قدر در اين زمينه احكام دارد. در پاسخ او نوشتم: مسأله انسان است و مى‏خواهد از ازدواج انسان پديد آيد؛ ) على اكبر مظاهرى، جوانان و انتخاب همسر، ص 7. .
پس در ازدواج بايددقت كنيد. ازدواج مانند كنكور نيست كه اگر يك بار موفق نشديد، سال‏هاى بعد هم بتوانيد آن را تكرار كنيد؛ اما بايد مراقب باشيد كه دقت، به وسواس و آرمانگرايى تبديل نشود.
كمال‏گرايى و رؤياپردازى در ازدواج مطلوب نيست. براى انتخاب همسر، دنبال كسى كه عالى و خوب مطلق باشد نگرديد؛ زيرا جز خدا و معصومان )عليهم‏السلام( شخص ديگرى خوب مطلق نيست؛ بلكه خوبى در ديگران نسبى است.
مهم اين است كه شخص مورد نظر شما 70 درصد ويژگى مثبت داشته باشد و ممكن است 30 درصد نقطه منفى هم داشته باشد؛ زيرا گل بى‏خار وجود ندارد. كسانى كه با اين فكر انتخاب مى‏كنند كه همسر آينده‏شان هيچ مشكلى نداشته باشد، با ورود به زندگى و ديدن مشكلات او دچار شوك مى‏شوند و طبيعى است كه خود را انسانى بازنده و ضرر ديده مى‏بينند و از زندگى لذت نخواهند برد.
در انتخاب همسر، افزون بر مقابله با آرمانگرايى، به جايگاه خود نيز توجه داشته باشيد.
امام على )عليه‏السلام( فرمود:
لابد للعاقل من أن ينظر فى شأنه. ) علامه مجلسى، بحارالانوار، ج 68، ص 281. .
انسان عاقل چاره‏اى ندارد كه جايگاه خود را ببيند.
براى ازدواج بايد كسى را برگزينيد كه هم‏شأنتان باشد و از جهت اعتقادى، فرهنگى، اقتصادى، ظاهرى و... برترى چشمگيرى بر شما نداشته باشد؛ زيرا احتمال فراوانى دارد كه پاسخ منفى بشنويد و احساس سرخوردگى كنيد
نسخه چاپی