پرسش :

شما تا چه اندازه به »قسمت« و »شانس« در ازدواج معتقديد؟


پاسخ :
»قسمت« به معناى عدم نقش و اراده انسان در رخدادهاى زندگى از جمله ازدواج، درست نيست؛ زيرا انسان، آزاد و داراى اختيار آفريده شده است؛ البته اين آزادى مطلق نيست؛ بلكه مستند به اراده و مشيت خداوند است.
براى تحقق يك رخداد )ازدواج(، عوامل گوناگونى از جمله اراده انسان دخالت دارد كه البته در طول اراده خداوند است؛ مثل اين‏كه اگر بخواهد لامپ منزل شما روشن شود، بايد نيروگاه برق باشد؛ نيروى برق را توليد كند؛ از نيروگاه تا منزل شما سيم‏كشى شده باشد؛ در سيم‏ها نيروى الكتريسيته جريان داشته باشد و شما نيز كليد برق را فشار دهيد.
اگر هر يك از اين عوامل وجود نداشته باشد، لامپ روشن نمى‏شود؛ بنابراين، شما براى ازدواجتان بايد اراده و اقدام كنيد و فرايند خواستگارى را بگذرانيد؛ اما در نهايت ممكن است خداوند به سبب مصالحى كه ما نمى‏دانيم، اراده خود را بر اراده شما حاكم كند و با وجود شرايط مناسب ظاهرى، ازدواج به سامان نرسد.
امام على )عليه‏السلام( فرمود:
عرفت الله سبحانه بفسخ العزائم. ) نهج‏البلاغه،كلمات قصار، 250. .
خداى منزه را به تغيير اراده‏هاى آهنين شناختم.
اگر شما براى ازدواجتان اقدام كرديد و به سرانجام نرسيد و خود در عدم تحقق آن دخالتى نداشتيد، مطمئن باشيد كه به مصلحت شما نبوده و ديگر جايى براى رنجش و ناراحتى نيست و اين را مى‏توان قسمت الاهى دانست؛ پس قسمت به اين معنا درست، و به معناى پيش گفته )عدم اراده انسان( نادرست است.
اعتقاد به »شانس« و ستاره‏ى بخت نيز يكى از آسيب‏هاى ازدواج و شبيه همان اعتقاد به قسمت به معناى نادرست آن است كه شخص را از حركت باز ‏دارد يا عواملى براى بى‏دقتى و سهل‏انگارى در ازدواج مى‏شود.
كسانى كه به اين خرافات تمسك مى‏كنند يا به دليل تنبلى و سستى براى اقدام است يا از ديدگاه روان‏شناسى در حقيقت مى‏خواهند ضعف اعتمادبه‏نفس )خودباورى( خويش را بازيابى كنند
نسخه چاپی