پرسش :

يك سال پيش قسم خوردم كه با خانمى ازدواج كنم و اكنون منصرف شده‏ام. شكستن اين سوگند از نظر اخلاقى و شرعى چه حكمى دارد؟


پاسخ :
از نظر اخلاقى، منصرف شدن بدون دليل موجه )برخورد با مورد بهتر از نظر ظاهرى، مالى، تحصيلى يا بهتر شدن شرايط شما و...( درست نيست.
توجه داشته باشيد كه ممكن است با پاسخ منفى شما پس از يك سال )آن هم پس از قولى كه به او داده و سوگندى كه ياد كرده‏ايد(، باشكست روحى و افسردگى شديد مواجه شود و شما در مقابل اين مشكلات مسؤول خواهيد بود.
اگر پس از يك سال با مسائلى روبه‏رو شده‏ايد كه مطمئن هستيد همتاى هم نيستيد و ازدواجتان به صلاح هيچ يك نيست، در صورتى كه هنگام سوگند ياد كردن، شرايط پنجگانه قسم محقق شده باشد ) شرايط پنجگانه قسم: 1. عاقل و بالغ باشد؛ 2. از روى قصد قسم خورده باشد )عمل به قسم را به واقع اراده كرده باشد(؛ 3. به يكى از اسم‏هاى خداوند )خدا، الله( يا اسم‏هايى مثل خالق، رازق و... قسم خورده باشد؛ 4. قسم را به زبان آورده باشد؛ پس اگر بنويسد يا در قلبش قسم بخورد كافى نيست؛ 5. امكان عمل به قسم را هم داشته باشد. حكم شرعى آن اين است كه بايد كفاره بدهيد. كفاره قسم، آزادى يك بنده يا غذا دادن به ده مسكين يا پوشاندن آن‏ها و در صورتى كه توان اين كار را نداشته باشيد، سه روز روزه گرفتن است. ) رساله عمليه، احكام قسم خوردن، مسأله 2671
نسخه چاپی