پرسش :

پيش‏بينى‏هايى كه با استفاده از علم »جفر« در ازدواج مى‏شود، تا چه حد درست است و تا چه اندازه مى‏توان به طالع‏بينى‏ها و فال‏ها در اين زمينه اعتماد كرد؟


پاسخ :
علم »جفر«، يكى از علوم غريبه است كه با آن مى‏توان به برخى از اسرار و اخبار جهان دست يافت. پايه‏هاى اين علم بر نوعى رياضيات پيچيده استوار است كه با آن بر اساس محاسبات نجومى مى‏توانند برخى رخدادها را پيش‏بينى كنند.
علم جفر در اختيار هر كسى نيست و دست يافتن به آن بسيار سخت است. اين علم در اختيار اميرالمؤمنان و ديگر امامان معصوم )عليهم‏السلام( قرار داشته كه با آن، مسائل مربوط به آينده را پيش‏بينى مى‏كردند.
اين كه با استفاده از علم جفر مى‏توان درباره ازدواج پيش‏بينى‏هايى كرد، يك درصد درست و 99 درصد نادرست است. رويكرد مردم به كسانى كه ادعا دارند بر اين علم مسلطند و قدرت پيشگويى درباره ازدواج را دارند، به دليل اهميت ازدواج و فراگيرى آن است.
انواع طالع‏بينى مانند هندى و چينى نيز خرافات است و اگر در مواردى درست درمى‏آيد، اتفاقى بيش نيست؛ چون موارد خلاف آن نيز بسيار زياد است. اعتقاد به طالع‏بينى، افزون بر صرف هزينه؛ انديشه، مطالعه و مشاوره را نير تحت‏الشعاع قرار مى‏دهد.
اعتقاد به فال‏ها نيز از جمله فال كف دست، فال قهوه، فال نخود، فال حافظ و.. در امر ازدواج خرافات است و نمى‏تواند مبناى تصميم‏گيرى‏هاى ما براى ازدواج باشد.
اعتقاد به همزاد كه برخى معتقدند با تولد هر انسان، يك نفر جن نيز متولد مى‏شود كه همزاد او است و اگر عاشق شود، اجازه ازدواج به شخص را نمى‏دهد يا اسم زن و مرد را براى پيشگويى ازدواج به حروف ابجد درآوردن و چيزهايى از اين قبيل همه خرافات است و نبايد به آن‏ها توجه كرد.
اين خرافات، هيچ‏گونه مستند دينى ندارد و با اسلام كه مكتبى عقل محور است و عقل ما را پيامبر درون ما مى‏داند، تضاد دارد؛ پس بر هر مسلمانى لازم است كه با اين خرافات بستيزد. ) براى اطلاعات بيشتر در زمينه خرافات، ر.ك: محمود اكبرى، خرافه‏ها و واقعيت‏ها، انتشارات سبط اكبر
نسخه چاپی