پرسش :

‏ مدتى پيش، همسر آينده‏ام را در خواب ديدم و منتظرم تا به خواستگارى‏ام بيايد. تا چه حد مى‏توان به اين خواب‏ها اطمينان كرد؟


پاسخ :
رؤياهاى صادقه كه به آن‏ها مبشره نيز گفته مى‏شود، وجود دارد. خواب حضرت ابراهيم )عليه‏السلام( درباره ذبح اسماعيل، خواب رسول اكرم )صلى الله عليه وآله( درباره فتح مكه، خواب حضرت يوسف )عليه‏السلام( و خواب دوستان زندانى او، خواب فرمانرواى مصر و... نمونه‏هايى از رؤياى صادقه هستند؛ اما خواب‏هاى ما اغلب صادقه نيست و در حالات جسمى و فكرى ما ريشه دارد.
خستگى و گرسنگى، پرى شكم )غذاى سنگين(، سردى و گرمى، نامناسب بودن محل خواب، بيمارى و احساس درد، افكار روزانه و... علل خواب‏هاى ما است. خواب همسر آينده نيز ممكن است به علت فكر زياد شما درباره ازدواج باشد. اين افكار بر قوه خيال اثر مى‏گذارد و قوه مخيله نيز بر خواب تأثير دارد؛ پس به اين‏گونه خواب‏ها بى‏توجهى كنيد.
در صورت اطمينان به صادقانه بودن اين رؤيا، حتما به شرايط كسى كه او را در خواب ديده‏ايد، توجه كنيد. در صورتى كه او را مى‏شناسيد و مى‏دانيد كه همتاى شما نيست، رؤيا حتى صادقانه هم نمى‏تواند دليل موجهى بر پاسخ مثبت شما به او باشد و در صورت داشتن شرايط مطلوب، معطل ماندن و رد كردن خواستگاران خوب و داراى شرايط، كار عاقلانه‏اى نيست؛ زيرا ممكن است فرصت‏ها از دست برود.
توجه داشته باشيد كه خواب، حجت شرعى نيست، مگر در رؤياهاى صادقه پيامبران و امامان )عليهم‏السلام(.
نسخه چاپی