پرسش :

والدينم از هم جدا شده‏اند و تحت سرپرستى مادربزرگ و پدربزرگم بوده‏ام. آيا اين مسأله مى‏تواند علت منصرف شدن خواستگارانم باشد؟


پاسخ :
خواستگارانى كه با فهميدن مسأله جدا شدن پدر و مادر شما منصرف مى‏شوند نگرانى‏هايى دارند:
1. نگران آسيب‏هاى روحى شما به دليل دعواها و درگيرى‏هاى پدر و مادرتان پيش از جدايى هستند؛ در حالى كه ممكن است دعواهاى والدين شما )اگر بوده(، پنهانى بوده و مى‏كوشيده‏اند براى پيشگيرى از آسيب‏هاى روحى در حضور شما درگير نشوند.
2. نگران خلاهاى عاطفى شما به سبب فقدان پدر و مادر هستند؛ حال آن كه ممكن است پدربزرگ و مادربزرگ شما با محبت كافى، مانع از اين خلاها شده باشند.
3. نگران آسيب‏هاى اجتماعى شما به دليل نبودن والدين و در نتيجه نبود كنترل هستند؛ در حالى كه ممكن است پدربزرگ و مادربزرگ شما، همچون والدين، شما را كنترل مى‏كرده و مراقب بوده و مانع از آسيب‏هاى اجتماعى شما شده باشند.
4. نگران كمبودهاى اقتصادى شما و در نتيجه عقده‏هاى ناشى از اين كمبودها هستند؛ حال آن كه ممكن است پدر و مادربزرگ شما از جهت اقتصادى نيز در حد نياز و متعارف به شما رسيدگى كرده باشند؛ بنابراين، صرف اين كه دختر ياپسرى فرزند طلاق است نمى‏تواند مانع ازدواج او باشد؛ چرا كه نگرانى‏هاى پيش گفته ممكن است در مورد فرزندانى كه پدر و مادرشان از هم جدا نشده‏اند نيز وجود داشته باشد.
چگونه صرف اين كه پدر و مادر دختر يا پسرى از هم جدا نشده‏اند، خانواده‏ها او را نمى‏پذيرند و حتما فرايند خواستگارى )ر.ك: ص 147-109( را انجام مى‏دهند، همين مسأله بايد در مورد فرزند طلاق هم وجود داشته باشد و جدايى والدين او نبايد عامل انصراف خانواده‏ها و محروميت او از ازدواج باشد.
نسخه چاپی