پرسش :

مدت دو سال است مى‏خواهم با خانمى ازدواج كنم؛ اما هر بار با فوت يكى از نزديكان وى، ازدواجمان به تأخير مى‏افتد. اين مسأله چقدر مى‏تواند مانع ازدواج شود؟


پاسخ :
از نظر شرعى، تأخير در ازدواج به علت فوت يكى از نزديكان، واجب يا مستحب نيست؛ همان‏گونه كه انجام آن، حرام يا مكروه نيست؛ اما خوب است به آداب و رسوم عرفى احترام گذاشته شود.
احترام عزيز از دست رفته به ويژه اگر مؤمن باشد، ايجاب مى‏كند كه همزمان با رحلت او ازدواج صورت نگيرد؛ اما در اين كه ازدواج چقدر به تأخير بيفتد، عرف‏ها، خانواده‏ها، و شرايط فرق مى‏كند.
اين كه شخص از دست رفته، از نزديكان درجه يك باشد يا درجه دو و سه و اين كه خواستگارى در مرحله ابتدايى باشد يا انتهايى، و اين كه روحيات بازماندگان چگونه باشد، همه در ميزان به تأخير انداختن ازدواج مؤثر است.
در مواردى كه ازدواج به اندازه متعارف به تأخير مى‏افتد و دوباره فوت ديگرى رخ مى‏دهد مى‏توان عقد بست و مراسم جشن را در موقعيت مناسب برگزار كرد.
توجه داشته باشيم كه ازدواج از امور ضرور است و تا جايى كه امكان داشته باشد، بايد موانع را از سر راه آن برداشت.
در كتاب‏هاى معتبر شيعى نقل شده است كه عروسى حضرت زهرا )عليهاالسلام( )رفتن به خانه امام على عليه‏السلام( 17 روز پس از فوت خواهر بزرگ‏ترش و حدود 25 روز پس از غزوه بدر اتفاق افتاد كه در آن، چند شهيد هم تقديم اسلام شده بود. ) حر عاملى، وسائل الشيعه، ج 14، ص 174
نسخه چاپی